Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal mp

Produkter
(logga in för att koppla)

ulf erik

Ny medlem
Hej;
Ny på det digitala området.
Har en Mac book, 13 tum retina, 4 mp upplösning, 224 ppi på skärmen.
Nu till min fråga:
Hur ser jag någon skillnad på min dator mellan en kamera med 12 mp och en med 24 mp? Bilderna blir självfallet större på datorn med mer mp i kameran, men i övrigt?
Samma objektiv, samma bländare, etc. dvs självklarheter med hänsyn till min fråga, dvs enbart sensorupplösningen är relevant. Allt annat lika.
Mvh/Ulf

Hur ser jag någon skillnad på min dator mellan en kamera med 12 mp och en med 24 mp? Bilderna blir självfallet större på datorn med mer mp i kameran, men i övrigt?
Samma objektiv, samma bländare, etc. dvs självklarheter med hänsyn till min fråga, dvs enbart sensorupplösningen är relevant. Allt annat lika.
Mvh/Ulf

Du kan zooma in mer i bilderna, du kan om du redigerar croppa bort mer av bilden utan att tappa så mycket av bildkvalitén.

mp

Hej,
Tack för ditt svar. Att jag kan beskära mer förstår jag då bilden blir större med mer mp.
Men i övrigt, ser jag någon kvalitetsskillnad på en datorskärm?

Ska du bara se på bilderna på en skärm, så är det skärmens upplösning som sätter gränsen.
Är skärmen 1200 px lång är det ju inte så stor ide att ha bilder med fler pixlar eftersom bilden ändå måste räknas om för att passa skärmen. I detta fall blir ju bilden ca 800 x 1200 = 0,96 Mp.
En modern skärm med dubbla pixeltätheten ger ju då 4 ggr större bild, alltså ca 4 Mp.

mp

Hej,

Tack för Ditt svar.

Det är vad jag misstänkte. Även om jag köper en K 4 skärm, typ i Mac retina 21,5 tum med 4096*2305=9437 mp kommer jag inte att se någon skillnad mellan en 12 mp och 24 mp kamera.

Det är således bara vid utskrifter i 300 ppi som jag ser skillnad mellan 12 mp och 24 mp om den utskrivna bilden är större än 4096mp/300ppi*2,54=35 cm horisontellt.

Eller om jag köper en I mac 27 tum med 5120*2880=14,75 mp som jag ser någon skillnad.

Är detta korrekt uppfattat?

Nej
Inte ens då....
En större, och framförallt bättre skärm, ger dig en bättre återgivning av bilden.
Du ser helt enkelt med en högre kvalité.
Men det är inte samma sak som att bilden kan avslöjas utifrån sina MP.

Troligtvis kan du heller inte se om bilden är 12/24/36 MP i en kopia med långsidan 35cm.
3MP .... ja

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar