Annons

Antal exponeringar på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,
Försöker ta reda på antal exponeringar på min D80. Enligt anvisningar skall man koppla upp kameran till EOS utility på datorn. Gör så men när jag väljer Camera Settings, finns inte Shutter Count i menyn. Har även försökt med camerashuttercount.com men utan resultat.
 
Det finns nog inget sätt annat än att lämna in kameran till Canon.

 
Gratisversionen av Tornado EOS bör funka med 80D.

För senare spegellösa kameror behöver man betala för Tornado EOS.

80D sparar vad jag vet inte exponeringsräknare i bildfilen, men jag äger ingen 80D och har inte försökt avkoda taggarna där.
R5/R6 sparar i bildfil. Borde vara många fler R-kameror som gör det också.
 
Gratisversionen av Tornado EOS bör funka med 80D.

För senare spegellösa kameror behöver man betala för Tornado EOS.

80D sparar vad jag vet inte exponeringsräknare i bildfilen, men jag äger ingen 80D och har inte försökt avkoda taggarna där.
R5/R6 sparar i bildfil. Borde vara många fler R-kameror som gör det också.
Enligt Camera Shutter Count skall det funka även med D80
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-09-13 kl. 20.08.20.png
    Skärmavbild 2024-09-13 kl. 20.08.20.png
    429.7 KB · Visningar: 4
Enligt Camera Shutter Count skall det funka även med D80
Frågan avser nog Canon 80D och inte Nikon D80, givet var tråden ligger och att EOS Utility nämns. Men det är riktigt att Nikons kameror länge har haft en slutarräknare och det gäller även D80. Nyare modeller har två räknare, en för den mekaniska slutaren och en för den elektroniska, så även Z8/Z9 räknar antalet exponeringar även fast det inte finns en mekanisk slutare.

Sedan är det inget magiskt med den sortens sidor för kameror såsom Nikons. Man kan se samma sak med t ex ExifTool eftersom det de gör är att visa den posten i metadatan.
 
Frågan avser nog Canon 80D och inte Nikon D80, givet var tråden ligger och att EOS Utility nämns. Men det är riktigt att Nikons kameror länge har haft en slutarräknare och det gäller även D80. Nyare modeller har två räknare, en för den mekaniska slutaren och en för den elektroniska, så även Z8/Z9 räknar antalet exponeringar även fast det inte finns en mekanisk slutare.

Sedan är det inget magiskt med den sortens sidor för kameror såsom Nikons. Man kan se samma sak med t ex ExifTool eftersom det de gör är att visa den posten i metadatan.
Du har givetvis rätt, jag läste bara D80 och tog för givet att det handlade om Nikon utan att ha koll på vilket forum det låg i ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.