ANNONS
Annons

Antal exponeringar på alla 1D/1Ds-modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Letade lite kort efter denna applikation.
Nu när jag hittade den så tänkte jag bara dela med mig...

"CanCount" heter programmet.

Finns att ladda ner på denna sida:
http://exphose.com/tm.aspx?m=7&mpage=1&key=&#7
Eller direkt som zip-fil på min hemsida:
http://www.hogmark.se/cancount.zip

Det är den äldre versionen som är freeware. Den nya måste man betala för.

Man packar upp zip-filen. Får då "cancount.exe".
Man drar sen en bild (jpg eller raw) till cancount.exe. Då får man upp ett dosfönster med info på tyska.

Skall funka på alla Canon 1D / 1Ds -serier.

när jag skriver in komandot och trycker enter så försvinner fönstret. Ska man ha med hakarna?

Kommandot ?

Du skall bara dra bildfilen till "cancount.exe"-ikonen.
Sedan kommer all info upp i dos-fönstret.

Inget knappande :)

Jag har det programmet och har varit i kontakt med han som gjort det. Snubblade nämligen över en liten sak som gör att programmet, eller snarare informationen som programmet extrapolerar inte nödvänligtvis speglar antalet exponeringar.

I varje fall på MkII, så kan man spara sina kamerainställningar till en fil på minneskortet (detta för att kunna ta en helt annan kamera och ladda in sina egna inställningar). Jag laddade ner en sådan inställningsfil från sportshooter.com. När jag sedan kollade antalet exponeringar med CanCount, så hade jag tagit ca 5500 jämfört med 65000 innan jag laddade inställningsfilen.

Har man inte använt sig av en annan kameras inställningsfil, så visar dock programmet rätt nuffror. Programmets skapare har bekräftat att det är så, då han fått samma information från andra användare.

Windman skrev:
Skall funka på alla Canon 1D / 1Ds -serier.

det gör den nog men verkar inte fungera på 20D (har ingen sagt att den skulle men var tvungen att testa)

den "ser" dock att det är en 20D men enligt programmet har jag gjort 786551093 exponeringar och 786 miljoner exponeringar borde i så fall vara något slagt rekord utan slutarbyte :D

Tack för programmet Arne!

Det fungerade perfekt på min EOS 1Ds, antal exponeringar stämmer med mina beräkningar, men min 20D som gått 12500 exponeringar har enlig programmet gått 48000 exponeringar, men det var ju inte heller sagt att programmet skulle kunna läsa av antalet exponeringar från en 20D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar