Annons

Antal exponeringar Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Thurfjell

Ny medlem
Hej

Jag har kollat runt lite här på fotosidan om hur man kollar exponeringar på Canon kameror. men ingen har skrivit om det som står på själva kameran. bilden som finns bifogad står det längst upp i högra hörnet på kamerans display 100-3697 alltså har den tagit 3697 exponeringar. På min egna kamera har jag tagit över 10000 bilder då står det 101-1085 vilket är 11085 exponeringar.

Stämmer detta eller har jag fel?

Bilagor

• canon.jpg
    canon.jpg
    315.5 KB · Visningar: 600
Kameran på bilden har tagit 3697 exponeringar. Eller 13697 exponeringar. Eller 23697 exponeringar. Eller 33697 exponeringar. Eller.... osv

Hej

Jag har kollat runt lite här på fotosidan om hur man kollar exponeringar på Canon kameror. men ingen har skrivit om det som står på själva kameran. bilden som finns bifogad står det längst upp i högra hörnet på kamerans display 100-3697 alltså har den tagit 3697 exponeringar. På min egna kamera har jag tagit över 10000 bilder då står det 101-1085 vilket är 11085 exponeringar.

Stämmer detta eller har jag fel?

Det går väl att nollställa bildnumreringen tror jag, så även om det förmodligen stämmer i detta fall så kan man aldrig lite på det till 100%. Mig veterligen kan man inte få kameran att avslöja den verkliga siffran utan hjälp utifrån. Tror det finns någon mjukvara som fungerar med vissa kameror.

Tror dessutom att kameran kan hoppa upp ifall man sätter i ett minneskort med bilder på. Om numreringen på bilderna som finns på kortet är högre än kamerans egna räkneverk så hoppar den helt enkelt upp och tar vid där bilderna på kortet slutar. Jag tror jag råkade ut för detta när jag lämnade in min kamera för rengöring hos Canon på Fotomässan 2013. Den hade hoppat flera hundra bildnummer när jag fick tillbaka den och jag betvivlar att de tog så många testbilder. Sannolikt använde de ett minneskort som redan använts i andra kameror.

Kameran på bilden har tagit 3697 exponeringar. Eller 13697 exponeringar. Eller 23697 exponeringar. Eller 33697 exponeringar. Eller.... osv

Jag tror att TS har rätt i att den stegar upp första delen, i detta fall 100. Det är namnet på katalogen på minneskortet där bilden sparas. Råkade själv ut för det när min gamla kamera passerade nummer 9999 (om jag inte helt missminner mig).

/P

Med EOS Shutter Count kan du ta reda på hur många bilder som tagits med kameran (tror iaf att den stödjer din kamera). Kostar 18 kr per gång.

Exponeringar du ser på i kameran följer minneskortet, inte kameran. På många Canonkameror kan man bara få reda på antal exponeringar från en Canonverkstad, de program som finns på nätet fungerar inte. Googla lite så hittar du hur det är med din modell.

Exponeringar du ser på i kameran följer minneskortet, inte kameran. På många Canonkameror kan man bara få reda på antal exponeringar från en Canonverkstad, de program som finns på nätet fungerar inte. Googla lite så hittar du hur det är med din modell.

EOSCount uppger att dom använder samma metod att få fram antal slutarrörelser som Canon använder. Har aldrig hört förut att det ifrågasatts!

Funderingar: http://eoscount.com/FAQ.aspx#cameras_supported

EOS Inspector

Har du en Mac så finns det en bra app i App-store som heter EOS Inspector.
Den fungerar väldigt bra!

På 1DX kan man se antalet i systemmenyn. Filnamnet kan ändras hur som helst, så det är mest slump om det råkar stämma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar