Annons

Antal bilder/sec med följande autofokus på D80 och 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa01

Aktiv medlem
Står i valet mellan D80 och 30D. En skillnad som jag tittar på är bilder/sec vid seriebildstagning. Där vinner 30D, men D80 har fortfarande en acceptabel hastighet för mig. Men hur mycket kan jag vänta mig att D80 samt 30D tappar i bilder/sec om jag använder följande autofokus? Blir tappet för stort på Nikon så väger det klart över mot en Canon. Hastigheten beror givetvis på objektivet, men med snarlika objektiv, vad är en rimlig förväntan på antalet bilder per sec för dessa två kameror?

Det rör sig om förhållandevis små omfokuseringar mellan bilderna då objektet inte rör sig mycket i förhållande till kameran. (Hästhoppning i förstahand då jag vill använda denna funktion):

Tompa

jag kanske är ute å cyklar lite nu, men bps förändras inte om du kör med AFC (Nikon) vilket du bör göra vi hästhoppning?

Tompa01 skrev:
Står i valet mellan D80 och 30D. En skillnad som jag tittar på är bilder/sec vid seriebildstagning. Där vinner 30D, men D80 har fortfarande en acceptabel hastighet för mig. Men hur mycket kan jag vänta mig att D80 samt 30D tappar i bilder/sec om jag använder följande autofokus? Blir tappet för stort på Nikon så väger det klart över mot en Canon. Hastigheten beror givetvis på objektivet, men med snarlika objektiv, vad är en rimlig förväntan på antalet bilder per sec för dessa två kameror?

Det rör sig om förhållandevis små omfokuseringar mellan bilderna då objektet inte rör sig mycket i förhållande till kameran. (Hästhoppning i förstahand då jag vill använda denna funktion):

Tompa

Nu har jag ingen av de två kamerorna som du nämner men det borde vara likadant på dessa. Om jag följer ett objekt med min D200 så är den precis lika snabb som om jag fotar något stilla såvida slutartiderna är tillräckligt korta.

Du kan med andra ord räkna med 3b/s med D80 och 5b/s med 30D även när du följer motiv, såvida ljuset är det rätta.

Tackar för era svar.

Jag hade fått för mig att b/s minskade eftersom kameran gjorde en omfokusering mellan varje bild i serien. Men ligger b/s konstant så justerar den antagligen fokus kontinuerligt även under exponering.

Då är jag ett steg närmare val av kamera.

Tompa

Jag har ju visseligen inte en Canon eller Nikon utan en Pentax K10D, men ställer man in den på följande autofokus så kan man ta bilder hela tiden. Fokusen ställs in och man tar bilder när man tycker/tror att det är skarpt ;)

På en 30D, inställd på AI-servo och hög seriebildstagning så sjunker bildfrekvensen om kameran måste göra större fokusjusteringar mellan bilderna. Fotar man tex flygande fågel som kommer mot en, så märks det att bildfrekvensen sjunker markant, medan den ligger kvar på 5b/s om man panorerar i sidled på en fågel (då kameran knappt behöver justera fokus). Givetvis spelar AF-hastigheten på objektivet också en betydande roll.

ANNONS