Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal bilder på minneskortet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Jag använder ett 4 gb minneskort till min Pentax K10:a. Kameran anger att jag ska kunna få plats med ca. 820 bilder i Jpegformat, bästa kvalite och 10 mp. Efter en amerikaresa förde jag över bilderna till min dator, döm om min förvåning då antal bilder uppgick till 1433 st. Hur kommer det sig?

Kameran gör väl en uppskattning av hur många det får plats. Har själv märkt på min K100D att det blir olika. Vissa bilder kan ju skilja i storlek från 1.2 till 4 mb beroende på motiv.

Har också på bästa läge.

Kameran gör en beräkning efter varje bild (och inför första bilden). Den antar en genomsnittlig storlek för varje bild, baserat på antal färger och annan information i en genomsnittlig bild i den upplösning och kvalitet du valt. Tar du sen bilder med färre antal färger i så tar de bilderna mindre plats och större plats om det är en mer komplex bild.
Har du bilder med mycket utbrända högdagrar eller igensotade lågdagrar så tar det väldigt lite plats i förhållande till genomsnittsbilden.
Du kan kolla i framtiden när du fotar om räkneverket räknar ner efter varje bild, det händer ganska ofta att det inte räknar ner, eller räknar ner två bilder.
Iofs låter 820 till 1433 ganska mycket... Borde varit kring 1050-1200 kanske. Men det beror helt och hållet på vad du fotat.

Olika motiv går olika bra att komprimera. Kamrean antar antagligen att du kommer att fotografera ett svårkomprimerat motiv genomgående. Det kan tyckas lite väl pesimistiskt men om det står att du tex har två blider kvar så vill man ju att det verkligen går att plåta två till vilket inte skulle vara säkert annars.

Det är likadant på min Nikon. Nästan dubbelt så många bilder får plats, som vad kameran säger.

JPEG bilder varierar i storlek beroende på motivet och eftersom kameran inte kan veta filstorleken på förhand innan bilden är tagen så utgår den från den största filstorleken för säkerhets skull. Det är samma när man kör PEF. (PEF varierar i storlek eftersom de även innehåller en JPEG-bild).

Bildantalmystik...

Tack kära kollegor för förklaringen på min undran över varför minneskortet "sväljer" fler bilder än vad kameran "vet om". Jag anade orsaken. Det är fantastiskt vad ni är på hugget att svara. Det känns bra att kunna rita ner ngr. rader över ett problem och få hjälp med att reda ut det. Vill passa på att önska er den finaste fotosommaren på länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar