Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansvar och etik i naturen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så har jag ännu en gång sett en i raden av närbilder på tärnor där fotografen alldeles uppenbart står i boets närhet. Tärnan dyker irriterat mot fotografen. Klick, klick!!!
Varför?
Ids inte ens längre kommentera sådana bilder. De borde aldrig ha tagits! Det handlar om övertramp och uselt hanterat ansvar i naturen.
Visst är tärnor vackra fåglar, mycket bildmässiga, men det ursäktar inte att fotografer klampar in i kolonier för att ta bilder.
Jag kan inte se att det spelar någon större roll att fotografen skriver något i stil med "...jag var ju vid boet så kort tid..." det handlar om ansvar, rätt eller fel. Att helt enkelt inte bidra till spridningen av bilder med störda djur.
Visst kanske någon säger, men varje steg i naturen innebär i någon mån en störning. Sant i någon mån men det är en stor och viktig skillnad när störningen är genomtänkt och systematisk för att få en bild.
Vissa bilder hör hemma i papperskorgen, inte för deras kvaliteter som bilder utan för omständigheterna under vilka de är tagna.

Så, för att citera Tage danielson,
"Vis är den som har till rättesnöre
att tänka efter - före"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar