Annons

Anställd genom sitt eget företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Fey

Medlem
Har fått förfrågan att åka till en utställning och fotografera hundar. Det är on-location studio fotografering. Jag står för all utrustning.
Jag kommer att få avtal genom mitt eget företag.

Nu är dock frågan, vad bör jag begära i lön?

Mitt företag är precis nystartat så det här blir mitt första jobb genom företaget.

Borde jag debitera per hel/halv dag eller timme?
Jag vill verkligen ha det här jobbet så jag vill inte lägga mig för högt i lön när vi förhandlar då dom kanske väljer någon annan pga av det.
Men vill heller inte lägga mig för lågt från början heller.

Någon som vet eller har erfarenhet från liknande jobb?

Till att börja med så får du inte lön om det hela sker via ditt företag. Din lön är vad som blir över när alla kostnader i företaget är dragna vid bokslutet. Glöm inte att det är du som ska betala moms och skatt om det går via ditt företag. Tar man ut en vanlig "lön" så blir det obehagligt lite kvar i kassan.

Således bör du fakturera utefter det. Räkna på dina kostnader och därefter lägga på den marginal du vill ha. Alternativt så säger man en timkostnad plus omkostnader. Omkostnader är då resor, slitage framkallningar osv.

Det är ingen vits med att lägga sig för lågt, ingen kommer att tacka dig eller vara tacksam för det. Det enda som händer är att din firma inte går runt. Det kan naturligtvis finns PR-mässiga vinster i att ställa upp billigt. Men det är svårt att mäta hur framgångsrikt det är och man bör därför först fundera på hur man ska avgöra att en PR-insats varit framgångsrik. Exempelvis genom att sätta upp mål om ex antal nya bokningar till fullpris, och som är en direkt följd av den gjorde PR-insatsen.

Det kluriga är inte att plåta utan att göra det lönsamt.

Lycka till.

Mvh
Maverick

sätt en timlön

Det kan vara lite knepigt i början.

Jag utgår från en timlön. En lågt satt timlön kan vara 500-550 kr/timme exkl. moms

Mer normal timlön runt 700-800 kr exkl moms.

Sen kan du låta arrangörerna räkna på vad det kommer att kosta dem och låta dem räkna ut vad de har i budget till en fotograf.

I deras reaktion kanske de vill ha dej en dag för halva priset eller nåt liknande och då är det upp till dig att förhandla. Fråga om vad de ska använda bilderna till etc. Där kan finnas argument för att få mer betalt.

Tänk på allt efterarbete som medföljer.

ha det bra !

Re: sätt en timlön

Och på att du betalar en hel del till staten.

Grovt räknat måste du - utöver dina egna omkostnader - ta in 200 kr/tim för att få 100 kr/tim att stoppa i fickan.

dudek53 skrev:
... Tänk på allt efterarbete som medföljer. ...

Fey skrev:
Har fått förfrågan att åka till en utställning och fotografera hundar. Det är on-location studio fotografering. Jag står för all utrustning.
Jag kommer att få avtal genom mitt eget företag.

Nu är dock frågan, vad bör jag begära i lön?

Mitt företag är precis nystartat så det här blir mitt första jobb genom företaget.

Borde jag debitera per hel/halv dag eller timme?
Jag vill verkligen ha det här jobbet så jag vill inte lägga mig för högt i lön när vi förhandlar då dom kanske väljer någon annan pga av det.
Men vill heller inte lägga mig för lågt från början heller.

Någon som vet eller har erfarenhet från liknande jobb?

Hej!

Likställ inte ett uppdrag som företagare med en anställning. Du säljer en tjänst som någon köper och då pratar vi helt andra priser än vad en anställd får. Du ska alltså inte tänka "vad ska jag begära i lön" utan tänk istället "vad ska jag som egen företagare kosta att hyra per timme".

Angående själva prissättningen så har du redan fått svar med bra tips om hur du ska räknar ut ett timpris. Men jag undrar vad detta uppdrag egentligen gäller. Vem är det egentligen som är din kund?
Är det dina uppdragsgivare som ska ha bilderna? Eller är det hundutställarna som ska kunna köpa studiofotografering av sina små vovvsingar? För mig är detta en stor skillnad.

Om det är uppdragsgivarna (typ arrangörerna av utställningen) som ska ha bilderna så måste du ta reda på till vad. Ska dom ge bort bilder till hundutställarna som någon form av gåva? Ska arrangörerna själva kunna använda bilderna i exempelvis marknadsföring? I sådana fall bör det väl bli tal om någon form av timdebitering för ditt arbete. Glöm inte att även ta betalt för allt efterarbete!!!

Vill arrangörerna bara se till att du garanterat finns där och kan fota hundar åt utställarna? Då blir det ju i huvudsak utställarna som ska betala din lön och du kanske bara kan ta en liten fast summa av arrangörerna (just för att garantera att du finns där och för att du åtminstone ska ha någon form av ersättning utifall att ingen köper fotografering av dig). Ditt priset gentemot utställarna blir en helt annan femma. Det bör kanske vara ett fast pris som innefattar en eller flera bilder (ej digitala filer utan printar) av en specifik bild.

Var kreativ med prissättningen.
Lycka till!

/Maria

Re: Re: Anställd genom sitt eget företag

Maria F skrev:
Hej!

Likställ inte ett uppdrag som företagare med en anställning. Du säljer en tjänst som någon köper och då pratar vi helt andra priser än vad en anställd får. Du ska alltså inte tänka "vad ska jag begära i lön" utan tänk istället "vad ska jag som egen företagare kosta att hyra per timme".

Angående själva prissättningen så har du redan fått svar med bra tips om hur du ska räknar ut ett timpris. Men jag undrar vad detta uppdrag egentligen gäller. Vem är det egentligen som är din kund?
Är det dina uppdragsgivare som ska ha bilderna? Eller är det hundutställarna som ska kunna köpa studiofotografering av sina små vovvsingar? För mig är detta en stor skillnad.

Om det är uppdragsgivarna (typ arrangörerna av utställningen) som ska ha bilderna så måste du ta reda på till vad. Ska dom ge bort bilder till hundutställarna som någon form av gåva? Ska arrangörerna själva kunna använda bilderna i exempelvis marknadsföring? I sådana fall bör det väl bli tal om någon form av timdebitering för ditt arbete. Glöm inte att även ta betalt för allt efterarbete!!!

Vill arrangörerna bara se till att du garanterat finns där och kan fota hundar åt utställarna? Då blir det ju i huvudsak utställarna som ska betala din lön och du kanske bara kan ta en liten fast summa av arrangörerna (just för att garantera att du finns där och för att du åtminstone ska ha någon form av ersättning utifall att ingen köper fotografering av dig). Ditt priset gentemot utställarna blir en helt annan femma. Det bör kanske vara ett fast pris som innefattar en eller flera bilder (ej digitala filer utan printar) av en specifik bild.

Var kreativ med prissättningen.
Lycka till!

/Maria

Självklart är det inte samma sak med lön som när jag jobbar genom mitt företag, det var bara dåligt uttryckt av mig.

Jobbet är genom ett företag som skickar fotografer till olika utställningar evenemang etc.
Det är alltså porträtt bilder på besökarnas hundar, dock går beställningarna genom det företag som anställer mig genom mitt företag.
Jag tar bilderna, dom sköter resten.

Är som sagt bara osäker på vart jag ska lägga mig (prismässigt)för att inte skrämma bort dom men endå inte ligga för lågt. Och om jag ska välja att fakturera timme eller hel/halv dag.

/Therese

Du ska defenitivt debitera heldag för den typen av uppdrag Har du egen utrustning lägger du på för den. Själv skulle jag inte ta mindre än 3000 i arvode för en heldag + hyra för utrustning och milersättning. Rör det sig om ett enstaka tillfälle, dvs att du inte skriver kontrakt med företaget utan bara kör från gång till gång skulle jag ta 4000 i arvode.

Voff voff ;-)
Björn

Maverick skrev:
Till att börja med så får du inte lön om det hela sker via ditt företag. Din lön är vad som blir över när alla kostnader i företaget är dragna vid bokslutet.
Mvh
Maverick

Det stämmer inte, det är olika beroende på företagsform.

Akerstrom skrev:
Det stämmer inte, det är olika beroende på företagsform.

Förvisso sant, men jag utgick från att det inte var ett aktiebolag det var frågan om. Skulle det vara ett aktiebolag så är det hur som helst svårt att plocka ut en lön som är större än resultatet i verksamheten.

Hur som helst så fakturerar man inte en lön från ett aktiebolag heller.

Det är väl enda undantaget bland företagsformerna?

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar