Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansmann-batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

LUnbound

Ny medlem
Jag undrar om någon där ute har några erfarenheter av Ansmanns batterier, om det är något att ha eller om det är värt att leta upp ett ställe att handla originalet (canon i mitt fall) och ge några hundralappar mer?

Kopior har ju en grym bred när det gäller pålitlighet har jag hört, att en del kan få originalen att blekna samtidigt som vissa är rent skräp. Hur står sig då tyska Ansmann?

Tacksam för allt svar som kan fås!

André

Jag hade ett Ansmann-batteri till min Panasonic LX3. Min erfarenhet av just detta är väl inte jättepositivt. Det höll inte lika länge som originalbatteriet, men helt ok som extrabatteri ändå. Värre var att batteriet plötsligt svällde upp så att det inte längre passade batterifacket...Har inte koll på i vilket sammanhang det hände, bara att det plötsligt inte gick att använda. Men det har å andra sidan hänt med ett original mobilbatteri till en Sony Ericsson också...Någon som vet hur det händer?

Jag hade ett Ansmann-batteri till min Panasonic LX3. Min erfarenhet av just detta är väl inte jättepositivt. Det höll inte lika länge som originalbatteriet, men helt ok som extrabatteri ändå. Värre var att batteriet plötsligt svällde upp så att det inte längre passade batterifacket...Har inte koll på i vilket sammanhang det hände, bara att det plötsligt inte gick att använda. Men det har å andra sidan hänt med ett original mobilbatteri till en Sony Ericsson också...Någon som vet hur det händer?

Jodå, hur det händer är rätt välkänt. Det gäller "gel-batterier" i första hand, och där har vi i stort sett alla kamera- och telefonbatterier idag, liksom de flesta laddbara celler.

Batteriet har invändigt ett antal plattor, vars båda sidor är separerade från intilliggande plattor med elektrolyten i geleform. När batteriet åldras kan plattorna svälla när det förenas med delar av elektrolyten, så att volymen ökar. Det liknar lite grann när vatten fryser till is och spränger kärlet det förvaras i. Om batteriet sväller i kameran kan det bli omöjligt att få ut. I telefoner ligger batteriet på ett sätt som inte hindrar att man tar ur det om det har svällt.

Och det har inte med märket att göra i någon större utsträckning. Alla batterier kan svälla. Om man märker minsta tröghet när man för in batteriet bör man kassera det, eller om det är nytt gå tillbaka till den som sålde det och be att få en fullvärdig produkt. Snålvarianten är att använda sandpapper eller försiktigt med kniv skrapa lite på plasten, men det kan inte rekommenderas, eftersom man kan få läckage och skadan kan bli mycket värre.

Hej.

Jag har testat Ansmann batteri i min 7D. Den enda skillnaden som jag märkt av är att det tar slut lite snabbare än original batteriet men det är marginellt.. Om man ser till priset så väljer jag att köra på Ansmann batterier i mitt batterigrepp då de är ca 70% billigare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto