raskolnikov
Aktiv medlem
Hej, jobbar med att ta porträtt på folk inom media/reklambranschen. Snabba jobb med stressade människor. Jag har upptäckt att jag fokuserar mer på färg och form än på personen jag avbildar. Ibland skämtar jag och menar på att jag är kroppsspråksdyslektiker, jag vet faktiskt inte hur jag vill att de jag fotar ska göra/posera/vara. Helst vill jag inte säga något alls till dem, bara hänvisa dem till en yta och sedan låta dem röra sig fritt. Men detta manér fungerar bara med mycket trygga individer. Så ej fallet med en majoritet. Vilka knep har ni för att få de små musklerna i ansiktet som signalerar otrygghet att slappna av? Hur jobbar man fram leenden som inte känns krystade och poser som inte andas töntig ångest? Inom litteraturen finner jag inget. Jag saknar en teoretisk grund för att kunna regissera kroppsspråk. Färg form ljus check, men det sista och viktigaste, KÄNSLA, är det något man kan lära sig eller är det medfött? Hoppas ni fattar vad jag fiskar efter, hur agerar man för att locka fram det inre hos en som inte är van att låta sig fotograferas?
Tack // Johan
Tack // Johan