Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansiktsmålming

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth1971

Medlem
Hej,

Jag var och gjorde en fotosessione där temat skulle vara godis eller närmare bestämt polkagris. Vi hade hjälp av en mua som sminkade modellens ansikte som en polkagris. Problemet är att på några av dom bästa bilderna så är inte det vita tillräckligt vitt. Finns det något bra sätt att öka på det eller "förbättra" i CS3 som jag jobbar i? Bifogar en bild så förstår ni mer vad jag menar.
Hoppas på massor av tips, mvh Kenneth
 

Bilagor

  • foto.jpg
    foto.jpg
    55 KB · Visningar: 267
Ett justeringslager med curves, brightness/contrast eller hue/saturation borde väl funka? Ställ in lagret så att de områden du vill ändra blir rätt. Tryck Ctrl+I för att göra lagermasken svart (invertera den). Sedan målar du med vit pensel i de områden av masken där du vill att justeringen ska gälla.
 
Här är ett sätt, överdrev lite kanske för att tydligare visa effekten.

Lägg på ett justeringslager med "selective color" välj sedan whites och grays och dra helt enkelt ner mängden svart i dem så blir det ljusare.

Jag maskade bort effekten från kinden för där behövdes det inte.
Gick på 2 minuter när jag väl bestämt mig för metod. Går ju pilla med kurvor också.


Verkar ju vara en superschysst bild det där du får lägga upp lite i ditt album om du nu inte gjort det.
 

Bilagor

  • whiteboost.jpg
    whiteboost.jpg
    84.1 KB · Visningar: 245
eller tar man justeringlager exposure och bumpar upp exponeringen samt kopplar ihop den med ett hue/sat och minskar mättnaden. På med en svart mask och måla dit det trimmade vita med vitpensel på masken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.