Annons

Ansikten mot svart bakgrund.

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Igår så såg jag en vældigt snygg bild.
Det var ett portætt på ett barn mot svart bakgrund.
Bilden var svartvit och man såg bara ansiktet på barnet.

Det blev en vældigt snygg visuell effekt, ansiktet liksom kom ut ur bilden.

Hur går jag tillvæga? måste jag ha dyr fotoutrustning eller går det bra utan en massa studio utrustning.?

Jag efterlyser tips och ideer som kan hjælpa mig på vægen.
Jag finner tyvær inte ett exempel på en sådan bild.
Kanske nån av er sitter på nåt liknade som ni kan visa..

/Danne

Menar du såhär? Naturligtvis finns ett ansikte också men det har jag beskurit bort ;)

Om det är såhär du menar så skicka mejl till mig så kan jag beskriva lite mer ingående hur jag gjorde

Bilagor

• _mg_9232.jpg
    _mg_9232.jpg
    67.7 KB · Visningar: 1,006
Kalle_B skrev:
Menar du såhär? Naturligtvis finns ett ansikte också men det har jag beskurit bort ;)

Om det är såhär du menar så skicka mejl till mig så kan jag beskriva lite mer ingående hur jag gjorde

Ja presis så fast jag tänker mig det i svartvitt,men det gör ju inget!!

Ja jätte gärna skicka ett mail till mig..!!

Tack

/Danne

Ja svartvitt är ju inte så svårt at fixa själv...;)
skicka ett mejl till mig bara så skall jag retunera det med lite mer info

haha.. ni får det att låta som om det skulle vara ritningarna till NASA:s senaste rymdfärja...

Anledningen till att jag inte postade det här är för att det blir för långt och det känns som jag kan hjälpa till mer "personligt" via mejl till trådskaparen. Inget hokus pokus alltså.. :)

Svar tycks utebli och ger utrymme för att sticka emellan.

Figuren sitter framför en öppen dörr som leder ut till trädgården.

ISO 800 - 1/1,3 - F8.

En enkel metod, förmodligen dyker det upp mer sofistikerade.

per

Bilagor

• 20 fototeknik 002.jpg
    20 fototeknik 002.jpg
    45.6 KB · Visningar: 739
Inte bara ett ansikte men men.
Kan det var nåt i den här stilen du tänker på?
Har inte helsvart bakgrund eftersom delar av håret då flyter ihop med bakgrunden.

Bilagor

• dsc171vinj.jpg
    dsc171vinj.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,193
Ansikte, nja... Hur som helst: den här bilden gjorde jag nyss i ett ganska mörkt rum med kamerainställningarna ISO 200, f/8 och 1/200s och en blixt studsad i vit vägg bakom mig.

Tack vare att det är några meter till väggen bakom kaninerna, räcker inte blixtljuset till för att lysa upp den väggen (eftersom blixten är inställd för att exponera kaninerna rätt).

I det här fallet var väggen bakom motivet ganska ljus, vilket förstås inte är optimalt om man vill ha bakgrunden helt svart. I råfilen finns det teckning i bakgrunden, men det var lätt att korrigera bort i råkonverteringen.

Det finns förstås flera sätt att få sotsvarta bakgrunder, och det här är ett av dem.

Större bild finns här.

Bilagor

• kaniner_400.jpg
    kaniner_400.jpg
    42.8 KB · Visningar: 438
Enklast

Häng upp ett svart tygstycke bakom modellen och fotografera. I värsta fall måste man ta fram strykjärnet.

Be modellen ta ett par steg ifrån bakgrunden.

2 Använd blixtar
Belys modellen mer än bakgrunden.

Med detta sättet kan du få en grå bakgrund att gå från vit till svart beroende på hur du fördelar ljuset mellan modell & bakgrund.

Sedan hur du får tag på så vackra modeller som Mats, det får du fråga honom om... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar