Annons

Ansökan till fotoutbildning..

Produkter
(logga in för att koppla)

Merrick

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite på olika skolors fotoutbildningar ett tag nu i hopp om att hitta en utbildning som skulle passa mig. I mitt letande lyckades jag komma till Kulturamas hemsida och jag läste lite där osv. Givetvis letar jag efter vilka sorters krav som ställs på den som söker till skolan, men hittar ingen vidare information om detta.
Det enda jag hittar är "Skriftlig eller via hemsidan www.kulturama.com Antagning till vårterminen 2005 pågår. Kontakta oss om kvarvarande platser. Ansökan till HT 2005 görs senast 2005 04 15.
Till ansökan bifogas 3 st svartvita bilder (18x24), kopierade/digitalt utskrivna.
Efter första bildjurymötet kallar vi till intervju."

Det jag egentligen undrar är vad det är man brukar bifoga i en ansökan. Bör man skicka med sina tidigare betyg från gymnasium, eller räcker det med, som de skriver, att skicka med tre svart-vita fotografier?

Tack!

Jag har just börjat på Kulturama, och jag skickade bara med tre s/v kopior 24x30 som jag hade kopierat själv. (hade inga 18x24). Nu när terminen började var det flera stycken som kom in på reservplats som bara hade med sig några små fotoaffärskopior, och någon hade utskrivna färgbilder. Det verkar alltså inte vara så svårt att komma in, men det kanske är fler som söker nu på våren...

Ett tips på en annan mycket bra skola är Folkuniversitetets "Fotoskolan i Stockholm" KY-utbildning på 3 terminer.
Jag går själv denna utbildning i nuläget och jag är mycket nöjd med på det sätt och den nivå den bedrivs på.

Kolla på Folkuniversitetets hemsida och sök vidare där.
OBS! - Utbildningen är inte att förväxla med GFU, som är en annan mindre avancerad utbildning som folkuniversitetet driver paralellt.

Jozig skrev:
Jag har just börjat på Kulturama, och jag skickade bara med tre s/v kopior 24x30 som jag hade kopierat själv. (hade inga 18x24). Nu när terminen började var det flera stycken som kom in på reservplats som bara hade med sig några små fotoaffärskopior, och någon hade utskrivna färgbilder. Det verkar alltså inte vara så svårt att komma in, men det kanske är fler som söker nu på våren...

Det låter väldigt bra, men nästan lite oseriöst? Fast jag tror nog att den är bra. Jag tänkte eventuellt söka till våren om ett eller två år, lite beroende på när min värnplikt är färdig, så det märks då hur stor konkurensen är.

ZoMbiE skrev:
Ett tips på en annan mycket bra skola är Folkuniversitetets "Fotoskolan i Stockholm" KY-utbildning på 3 terminer.
Jag går själv denna utbildning i nuläget och jag är mycket nöjd med på det sätt och den nivå den bedrivs på.

Kolla på Folkuniversitetets hemsida och sök vidare där.
OBS! - Utbildningen är inte att förväxla med GFU, som är en annan mindre avancerad utbildning som folkuniversitetet driver paralellt.

Tack för tipset, ska kolla in det! Men det är inte "Konstskolan i Stockholm" du syftar på då? (www.konstskolan.se) Om det inte är den så får du gärna länka till den du syftar på :)

Tack.

Jag sökte även fotoskolan, och där verkar det vara mycket svårare att komma in. Man måste ha mycket förkunskaper, och man måste nästan ha gått på Kulturama eller GFU innan för att komma in verkar det som. Jag ska nog söka dit igen sen när jag har gått klart på Kulturama, vilket annars är en väldigt bra utbildning. Man får verkligen lära sig allt från grunden. Det är väldigt kul att man får hålla på med mellan- och storformat.

Jozig skrev:

Jag gick på Kulturama 1998-99 och ansökte med några bilder, personligt brev och sen valde de ut folk till intervju-gallring.
Den verkar ha sjunkit i popularitet för då var det kanske 200 sökande till lite över 20 platser om jag minns rätt. Kan absolut bero på att den kostar så pass mycket pengar. Som utbildning har jag bara gott att säga om den, den är grundlig och gedigen. Min erfarenhet var då att det var en fördel om man hade mycket förkunskap, var ganska hårdhudad och kommit ganska långt i sin fotografi. Såhär i efterhand hade jag nog väntat något år med att gå den, tills det varit mer aktuellt att snart starta upp som fotograf.

vill bara inflika en liten sak...
olika skolor har naturligtvis olika specifika intagningskrav..
jag laser pa Institut de Estudis Fotografics de Catalunya i barcelona, och har kravs varken intagningsprov eller arbetsprover, de kraver inte ens gymnasiebetyg.
Det ar en valkand skola, sa hur gar nu detta ihop..?
Man skulle kunna saga att forsta aret ar som en slags "antagning" i sig, over halften gar inte vidare till ar tva, sa det galler att ligga i.
Och jag kan forestalla mig att skolor inte bara i spanien utan aven andra europeiska lander arbetar pa detta satt.

MVH
sara

ANNONS