Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa sig eller kameran efter ljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

b-krantz

Aktiv medlem
En kamrat och jag var ute på en fototur till Hamra nationalpark. Där märkte vi att vi tacklade lågt ljus på olika sätt. Själv tog jag stöd mot träd, stenar och stubbar alltid med lågt ISO. Medan min kamrat handhöll och trixade med ISO:t. Tilläggas kan att vi båda hade kraftiga stativ som hängde kvar på ryggsäckarna.

Det handlar inte om rätt eller fel, båda metoderna gav bra bilder. Min fråga: är hur gör du? Anpassar du kameran eller dig själv efter situationen?

Både och

En kamrat och jag var ute på en fototur till Hamra nationalpark. Där märkte vi att vi tacklade lågt ljus på olika sätt. Själv tog jag stöd mot träd, stenar och stubbar alltid med lågt ISO. Medan min kamrat handhöll och trixade med ISO:t. Tilläggas kan att vi båda hade kraftiga stativ som hängde kvar på ryggsäckarna.

Det handlar inte om rätt eller fel, båda metoderna gav bra bilder. Min fråga: är hur gör du? Anpassar du kameran eller dig själv efter situationen?

Det ena hindrar inte det andra. Det första är att söka stöd eftersom alla tre stativ ligger hemma. Om det krävs så skruvar jag upp ISO så att slutartiden passar stödets kvalitet.

Jag släpar stativ för det mesta. I andra hand försöker jag palla upp kameran på nånting, på kameraväskan i värsta fall. Måste jag handhålla söker jag nog stöd först. Sen höja iso som sista utväg, måste man handhålla så är det lättare att handskas med högt iso än skakningsoskärpa iaf.

Oftast vet jag innan vilken typ av bild jag vill ta och då tar jag med stativ om det är mörkt.
Skulle det plöstsligt bli kolsvart fläskar jag nog ändå på med ISO 6400, då jag vet att min kamera klarar ISO ganska bra ändå. Ska det vara en lång slutartid får man nog ställa ner kameran på marken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar