Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa AF på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har tagit mina första 1000 fotbollsbilder med min nya 7D och jag måste säga att det blev ett större lyft än jag trodde mot min 50D. Det jag är mest nöjd med är zon-AF tillsammans med "skärpeföljningsprioritet" och "skärpeföljningsmetod". Det ger en bra balans mellan ”jag väljer” och ”kameran väljer”. Jag har även lagt en anpassning på ”skärpedjupsknappen” så att jag växlar mellan One Shot och AI-servo med den. Det jag söker nu är en liknande funktion för två AF-metoder. Jag vill kunna skifta mellan zon AF och punkt AF med ett tryck på t.ex. *. Jag har studerat avsnitten med ”home point” m.m. men inte hittat något smidigt sätt att byta AF-metod utan att stega mig igenom alla metoder som är aktiverade. Några tips?

Jag har tagit mina första 1000 fotbollsbilder med min nya 7D och jag måste säga att det blev ett större lyft än jag trodde mot min 50D. Det jag är mest nöjd med är zon-AF tillsammans med "skärpeföljningsprioritet" och "skärpeföljningsmetod". Det ger en bra balans mellan ”jag väljer” och ”kameran väljer”. Jag har även lagt en anpassning på ”skärpedjupsknappen” så att jag växlar mellan One Shot och AI-servo med den. Det jag söker nu är en liknande funktion för två AF-metoder. Jag vill kunna skifta mellan zon AF och punkt AF med ett tryck på t.ex. *. Jag har studerat avsnitten med ”home point” m.m. men inte hittat något smidigt sätt att byta AF-metod utan att stega mig igenom alla metoder som är aktiverade. Några tips?

Om du inte redan har programmerat minnesbankerna så programmera C1 och C2....tex C1 med One shot och C2 med AI-servo så är det bara ett klick på programratten för att växla mellan dom två olika uppsättningarna.

Lagra

Lagra den inställningen du vill ha på någon av de tre "C"-lägena. En enkel vridning på knappen och du är hemma. Själv kör jag ofta utvidgad mittpunkt med hjälppunkter + kontinuerlig AF på den ena knappen och extraliten mittpunkt och one shot AF på ett annat c-läge. Ställer alltid in i förväg beroende på vad jag ska fota för något i huvudsak under dagen.

Jo, det är ju ett alternativ. Bristen med c-lägena (tycker jag) är att de går tillbaka vid viloläge. Jag skulle vilja att c-läget var ett utgångsläge och att ändringarna man gör ligger kvar till kameran stängs av, för att sedan återgå till ursprungsläget när man sätter på kameran igen.

Gör fel!

Jo, det är ju ett alternativ. Bristen med c-lägena (tycker jag) är att de går tillbaka vid viloläge. Jag skulle vilja att c-läget var ett utgångsläge och att ändringarna man gör ligger kvar till kameran stängs av, för att sedan återgå till ursprungsläget när man sätter på kameran igen.

Då gör du fel! Ändringarna ligger kvar även om du stänger av kameran.Om du däremot ändrar något efter att du programmerat c-läget så går det tillbaka till de lagrade värdena när kameran ställer sig i standby-läge (fast det var kanske så du menade?) Annars har du förmodligen inte lyckats lagra ändringarna. Manualen är lite knepig så man får pröva sig fram till hur man ska göra. Det finns trådar här med utförliga intruktioner om du hittar dem.

Ett annat alternativ är ju att alltid köra AI Servo och styra denna med AF-On (ingen AF på avtrycket). Då väljer du ju själv om du vill låta kameran fokusera hela tiden eller inte.
Då kan du ockås använda skärpesjupsknappen för att växla mellan två olika metoder (ex punkt och zon).
Så gör jag. När jag trycker in skärpedjupsknappen får jag "utökad fokuspunkt".

Petter ...

Jag var nog lite otydlig där. Jag menar att utgår jag från ett c-läge och t.ex bländar ner ett snäpp, så är bländaren tillbaka på ursprungsläget efter viloläge.

Jag får kolla på det där med tumfokus. Det verkar vara en ganska vanlig metod.

Jag har även lagt en anpassning på ”skärpedjupsknappen” så att jag växlar mellan One Shot och AI-servo med den. Det jag söker nu är en liknande funktion för två AF-metoder. Jag vill kunna skifta mellan zon AF och punkt AF med ett tryck på t.ex. *. Jag har studerat avsnitten med ”home point” m.m. men inte hittat något smidigt sätt att byta AF-metod utan att stega mig igenom alla metoder som är aktiverade. Några tips?

Du kan alltid avaktivera alla andra fokusmetoder än zon & punkt via C.Fn III / 6. Då kan du växla mellan dessa två med knappkombinationen AF+M-Fn.

Jag har funderat på det med. Nackdelen är att om jag vill använda ett fokusområde som är avaktiverat så blir det lite pill i menyerna. Jag skulle vilja kunna skifta mellan två AF-område lika lätt som jag växlar mellan två AF-metoder. Det verkar ändå som C-lägena är det bästa för att komma hyfsat nära mitt önskemål. Tack för alla tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar