ANNONS
Annons

Anonym bildpool

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Efter att ha beskådat några nya bilder vilka har laddats upp för kritik, kliar det i fingrarna att verkligen skriva vad jag tycker om bilden. Jag menar bilder som är riktigt dåliga men där det ändå finns en ambition bakom bilden.

Detta förslag ör ju inget nytt precis - men vore det möjligt enkelt att gör an sådan pool på försök? Som ett experiment för att se om det ramlar in mer kritik om kritikern kan vara anonym.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Utveckla gärna lite. Vågar du inte skriva vad du tycker eller hur menar du?

Tycker nog att man ska kunna stå för vad man tycker.
Bättre i så fall om fotografen är anonym som på photopoints där alla nya bilder är dolda (fotograf) första dygnet.

Anonym fotograf yes-kritiker no

Hela vitsen med en sida där man ger och får kritik så här är väl att man kan vara konstruktiv och ärlig och att fotografen har möjlighet att föra dialog med kritikern/a och att på så sätt utvecklas.

Att vara anonym som kritiker tror jag därför inte på. Jag gillar att kunna följa tråden till kritikerns profil och kika på hennes bilder och kommentarer till andra, för att se vad jag kan lära och förstå av det.

Anonym kritik tror jag riskerar att öppna dörrar mot en typ av kritik, som är ganska ointressant för sidan. En kritik av den typ som berömmer eller dissar modeller, hundar, kameramodeller och inte motiverar varför och hur det påverkar bildens kvalitet .

Däremot kunde det vara intressant att hålla fotografen anonym en tid, för det är lätt att färgas av sina föreställningen och sin vördnad inför vissa fotografer på sidan.

Samtidigt är det även när man kritiserar andras bilder en poäng att kunna se profiler och andra bilder, för att bilda sig en uppfattning om ifall det är en frilansfotograf eller en total nybörjare man vänder sig till med sin kritik.
Så egentligen ja jag vet inte...

Re: Anonym fotograf yes-kritiker no

Kalinka skrev:

.
.
.

Samtidigt är det även när man kritiserar andras bilder en poäng att kunna se profiler och andra bilder, för att bilda sig en uppfattning om ifall det är en frilansfotograf eller en total nybörjare man vänder sig till med sin kritik.
Så egentligen ja jag vet inte...

Jo, men det är ju det som är lite iden med att fotografen är anonym, kikar du fotografens tidigare verk och erfarenhet så är du redan lite "färgad" innan du har skrivit kommentaren.

Sen tycker jag visst det vore intressant med att kunna vara anonym även som kommentator eftersom det säkert finns många som inte "vågar" uttrycka det dom EGENTLIGEN tycker av olika skäl. Alltså borde detta borga för mer ärliga/sanningsenliga kommentarer.

Mitt förslag till en anonym bildpool ser ja som ett "experiment" att utvärderas, inte ett förslag till en system som jag vill se permanent - inte alls.. Fungerar det inte så är det ju bara att ta bort den. Kul vore det i varje fall och se hur/om det skulle påverka mängden kommentarer men oxå kommentarernas substans och utforming.

Jag har skrivit det tidigare och gör det igen. Jag skulle vilja se en anonym pool. I första hand att fotografen hålls anonym och att man möjligen efter hand ska kunna välja att göra upphovsmannen offentlig, men jag skulle även kunna tänka mig en variant där även kritikern hålls anonym. Då det är helt frivilligt att lägga upp en bild i en sådan pool tycker jag inte det ställer till några principiella problem.

Det starkaste argumentet för en sådan pool är ju det faktum att man ALLTID påverkas av sådana saker som om det är en känd erfaren fotograf, nybörjare, man eller kvinna, ung eller gammal etc.

Detta gäller ju även om man är anonym eller inte när man ger kritik. Det är ju ingen slump att mer seriösa undersökningar och studier i regel är anonymiserade just för att uppnå så ärliga svar som möjligt.

Sen finns det möjligen en risk som Ulrika är inne på att kommentarerna blir alltför banala, ovidkommande eller pajkastande. Men så länge man går med på premisserna iom att man lägger upp bilden i en sådan pool stöter det inte på något problem tycker jag. Det vore åtminstone spännande att testa.

Re: Re: Anonym fotograf yes-kritiker no

Mattsen skrev:
Jo, men det är ju det som är lite iden med att fotografen är anonym, kikar du fotografens tidigare verk och erfarenhet så är du redan lite "färgad" innan du har skrivit kommentaren.

Mitt förslag till en anonym bildpool ser ja som ett "experiment" att utvärderas, inte ett förslag till en system som jag vill se permanent - inte alls.. Fungerar det inte så är det ju bara att ta bort den. Kul vore det i varje fall och se hur/om det skulle påverka mängden kommentarer men oxå kommentarernas substans och utforming.

Du har en poäng Mats i att man färgas av det man vet om fotografen, precis som jag skrev och det är synd. Samtidigt är det ju dumt om jag skriver till den aktive frilansfotografen att pröva en större bländare så får du ett kortare skärpedjup... eller tipsar om att "dra kurvorna i PS" till nybörjaren på 55år..? (för att generalisera lite).

:-O Missade visst helt att det var tanke på EN POOL för anonyma, som expriment! Jag trodde du vill ha mer generell möjlighet att vara anonym på fotosidan.

En anonym försökspool kunde onekligen vara ett spännande expriment för att testa alla teorier, som florerar på sidan om vem som får flest kommentarer och varför, om kompisklubbar, etc. Blir det andra personer som får flest kommentarer om kommentarerna sker anonymt och får "kända" personer andra typer kommentarer om de blir anonyma.(Det är ju iofs inte säkert att "kompisarna" vill vara med i anonyma poolen alls -de vill väl gärna just kommentera och kommenteras (av) sina kompisar);-)!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto