Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annonser, pris.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag har ofta reagerat på annonser där man skriver ett lägre pris i rutan för pris för att sedan i annonstexten skriva det "riktiga" priset.

T.ex.

Annonsens namn:
Kamera, Canon 60D

Annonsens pris:
250kr

----
Canon 60D inkl.batteri och laddare, 3500kr
Objektiv Tamron 17-55 VC, 2500kr
Polarisationsfilter, 250 kr

Eller allt för 5500kr.
----

Och då anges priset i/för annonsen till 250kr.

Jag frågar då om det är något att tänka på, att man satte annonsens pris efter det namn som man döpt annonsen till, i mitt exempel 3500kr att priset avspeglade själva annonsen. (Att sätta upp det totala kan ju också bli lite fel, men det skulle vara bättre än det extrema 250kr som i exemplet.)

Det kanske bara är jag som är lite trött på liknande annonser, det förekommer väldigt ofta på blocket, men jag ser någon då och då som är skapade i samma "anda" här på Fotosidan.

Det är väl rimligt att man sätter lägsta priset i en bland-annons. Bättre är kanske en annons per produkt tycker jag.

Fast om rubriken, som i Anders exempel, är "Canon 60D" är det väl rimligt att priset gäller den? Annars är det ju meningslöst att pris syns i listan.

I listan så skulle annonsen bli att se ut ungefär så här:

2013-10-29 - Säljes - Kamera - Canon 60D - Canon EF - 250 kr

I och för sig så kan man ju anta att det är något mer eftersom 250 kr är så pass lågt, så jag kanske tog i lite för mycket för att visa vad jag menade.

Men en annan annons skulle kunna blivit så här:

2013-10-29 - Säljes - Kamera - Canon 5dmkII - Canon EF - 6500 kr

Fast det egentligen är något annat i annonsen som kostar 6500 kr och kameran i sin tur kostar 8900 kr.

Det är där jag menar att man borde kunna sträva efter att ha ett pris som reflekterar annonsens namn även om man i annonsen erbjuder andra saker eller "paket".

(Det kanske bara är jag) Jag har blivit lite besviken när jag sett en vara annonseras för ett bra pris bara för att när jag väl är inne och läser annonsen så är det egentligen ett annat pris.

Nu är det ju privata annonser men om ett företag skulle prissätta ett produkt -paket i en annons efter en enskild/annan vara så tycker nog de flesta att det är helt fel. T.ex. om en elektronikkedja skulle annonsera ett kamerapaket med priset på en enskild detalj, om paketet innehåller kamera + objektiv och annonsens pris är satt till den billigaste av de två produkterna men väl i butiken så är det ett helt annat pris.

(Eller för att ta det extrema man annonserar en Canon 5DmkII men priset som står är för ett objektivlock, eftersom butiken också säljer dessa.)

Dilemmat finns som sagt på blocket också. Folk vill locka läsare.

Jag skulle föredra en annons per produkt istället. Lättare att sortera. Rätt pris.

Ja, det håller jag också med om, en annons och en vara skulle vara tydligt.

Men ibland så vill man kanske sälja allt man har i ett paket.

Säljer man ett paket så blir det lätt också tycker jag. Då står paketets pris i annonsen. Annars fiskar man på ett fult sätt. Men det är väl inget vi kan göra något åt. Då får ni maila och skälla på annonsören istället.

Ja det blir ju så att man fiskar på ett fult sätt.

Istället för att jag kontaktat annonsörer för att skälla på dom så gjorde jag som så att jag lyfte frågan här i forumet istället då det är ni som sätter riktlinjerna för annonserna.
Och där skulle man kunna se över de riktlinjer som finns om man vill undvika den där sortens "fiskande".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar