TA0
Aktiv medlem
Varför kan vi inte försöka använda Svenska så långt det är möjligt på Fotosidan? När jag, i dag, skulle söka efter bilder fick jag se att det, bland kategorierna, finns en kategori som heter "Teknik - Macro". Så vitt jag vet så stavas begreppet med "k" på Svenska, dvs "makro". Ett bra exempel på detta är att rättstavningen i Firefox (med svensk ordlista) markerar "macro" men inte makro.
Jag letade vidare och hittade massor av exempel bland foruminläggen - macro och focus ar de vanligaste men även kompactkamera förekom.
Det är rätt att skriva "Macro" när det är en del av beteckningen på ett objektiv men inte i rubriker eller i löpande text.
En lämplig början kan vara att Fotosidans redaktion använder Svensk stavning så kanske medlemmarna följer efter.
---/Thomas
Jag letade vidare och hittade massor av exempel bland foruminläggen - macro och focus ar de vanligaste men även kompactkamera förekom.
Det är rätt att skriva "Macro" när det är en del av beteckningen på ett objektiv men inte i rubriker eller i löpande text.
En lämplig början kan vara att Fotosidans redaktion använder Svensk stavning så kanske medlemmarna följer efter.
---/Thomas