Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang windows + photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så har jag windows vista 2gb ram minne 32 bitars.
Nu är det så att jag vill uppdatera till snabbare ram minne. Kan jag göra det i min nuvarande processor Intel core 2 duo om jag byter till ett annat operativ system.

Är det någon skillnad på prestandan på windows 7 och 8

Nu är det så att jag vill uppdatera till snabbare ram minne. Kan jag göra det i min nuvarande processor Intel core 2 duo om jag byter till ett annat operativ system.

Så fort du kommer upp i 4gb RAM eller mer så krävs det att du har ett 64bitars OS för att nyttja hela minnesmängden. Det lär inte vara några problem att utöka mängden minne i din maskin, du bör dock läsa i manualen vilken minnestyp du skall ha så det är kompatibelt med moderkortet. Eftersom du har Vista så har du nog också en antik dator. Kan vara läge att överväga en större uppgradering?

Det finns säkert prestandaskillnader mellan w7 och w8, frågan är om man märker det. I mina ögon är W8 det nya Vista, dvs OS:et man hoppar över i väntant på W9.

Som sagt, är det en 32-bitars dator så är det max 4 GB RAM. Jag använder Vista, Win7 och 8. Gillade inte alls Win 8 när den kom med sitt nya användargränssnitt.

Idag kör jag med Win 8.1 Pro okch har man en ny modern dator så är det Win 8 som gäller. Har lagt till en klassisk startmeny och allt är som förut.

Om du uppgraderar från 2 till 4 Ram ger det lite bättre prestanda men om minnet är snabbt spelar ingen roll, det kommer bara funka halvbra ändå om du jämför med moderna maskkiner.

/Ulf

Det är dock 4 GB totalt adresserbart minne i 32-bitars, vilket inkluderar en del annat. Därför brukar man inte kunna använda mer än 3-3,5 GB. Har man ett grafikkort med mycket minne blir det ännu mindre...

Du kan ladda ner sw http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html för att enkelt få reda på vilken typ av RAM du har. Troligtvis kan du inte stoppa i snabbare RAM, men däremot utöka.
Tycker dock att skall överväga byta hela datorn. Det har hänt ganska mycket på HW sidan sedan dual core och Vista. Dagens snurrdiskar är dubbelt så snabba, SSD ännu snabbare.

Min gamla PC hade Dual core, SSD, 8 GB RAM och Win 8, men den var ändå långsam vid bildbehandling.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto