Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang uppladdning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Soleus

Avslutat medlemskap
Hejsan allesammans

Jag har nyss inhandlat min första systemkamera, en Pentax K-r, och i efterhand insett att det följer med en CD-skiva i förpackningen.

På skivan ligger "PENTAX Digital Camera Utility 4" som tydligen är något som skall hantera bilder i datorn. Jag har dock enbart en MacBook Air som saknar en CD-läsare samt en äldre acer som jag helst inte vill använda för bildlagring/redigering. Jag har försökt ladda ner programmet via nätet men utan framgång.

Frågan är då: Vad är det för program på CDn egentligen? Är det någonting som jag behöver eller klarar mig utan? En slags medföljande Photoshop/Lightroom eller någonting som krävs för att över huvud taget kunna ansluta min kamera? Kan jag skaffa något annat program istället (via internet) eller bör jag bita i det sura äpplet och använda acern?

Tacksam för svar!
 
Omväg

Hejsan allesammans

Jag har nyss inhandlat min första systemkamera, en Pentax K-r, och i efterhand insett att det följer med en CD-skiva i förpackningen.

På skivan ligger "PENTAX Digital Camera Utility 4" som tydligen är något som skall hantera bilder i datorn. Jag har dock enbart en MacBook Air som saknar en CD-läsare samt en äldre acer som jag helst inte vill använda för bildlagring/redigering. Jag har försökt ladda ner programmet via nätet men utan framgång.

Frågan är då: Vad är det för program på CDn egentligen? Är det någonting som jag behöver eller klarar mig utan? En slags medföljande Photoshop/Lightroom eller någonting som krävs för att över huvud taget kunna ansluta min kamera? Kan jag skaffa något annat program istället (via internet) eller bör jag bita i det sura äpplet och använda acern?

Tacksam för svar!

Hej

En variant är ju att kopiera installationsfilerna från CD´n till ett USB minne å installera på Mac'en.

ThomasR
 
CD'n innehåller ett fotohanteringsprogram, som åtminstone i version 3 inte var särskilt bra. Jag tror du har klart bättre program redan installerad på Mac'en (iPhoto?).
Dessutom finns en RAW-hanterare, som låter dig justera bilder som du tar i RAW-format och konvertera dem till JPEG. Även här finns andra alternativ til Mac'en som inte är sämre.
Jag själv kör Linux och hanterar bilder från min Pentax där, helt utan att sakna de medföljande programmen.
 
Tack

Tack för snabba svar!

Jag lägger CDn på hyllan och min tillit hos Apple tills vidare :)

MVH
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.