Annons

Ang skakreduceringen i K200D med gammalt obj.!!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Har i en liknande tråd tidigare frågat vad för mm-antal man sätta för en äldre glugg med en brännvidd( t ex 50mm 1.7) om man vill ha skakreduceringen. Fick då till svar att man ska sätta det på det gluggen är på och inte vad det blir med en digitalkamera. Inga svårigheter där. Men nu är det såhär att jag har en annan äldre glugg som har A-koppling men är en zoom(28-80). Och nu när jag har skakreduceringen på så frågar kameran vilken brännvidd objektivet har. Vad ska jag sätta den på då???

///Anders S
 
Jag har vanligen angett den brännvidden som ligger nära det jag skall fota. Om jag tror att jag kommer att ligga i den högre delen skulle jag ange 75mm. om jag skulle använda den kortare skulle jag ange t ex 40 mm. Är jag osäker så ange något i mitten t ex 50mm.
Så har jag även gjort när jag använt en konverter + zoom. Det blir inte lika bra som om kameran vet exakt men det hjälper, har testat med och utan SR och det blir bättre med.
 
Det spelar egentligen ingen roll vad du väljer, det enda som händer är att det du väljer kommer hamna i bildinformationen.
Det har ingen inverkan på skakfunktionen.
 
Skakdämpningens effekt påverkas av både avståndet till motivet och brännvidden.

Det spelar egentligen ingen roll vad du väljer, det enda som händer är att det du väljer kommer hamna i bildinformationen.
Det har ingen inverkan på skakfunktionen.

Tror att du har fel ang. detta.
Varför står följande i manualen?

• Välj närmaste brännvidd i listan om brännvidden för ditt objektiv inte finns med,
(exempel: [18] för 17 mm och [100] för 105 mm).
• Välj aktuell brännvidd för zoomläget på samma sätt om du använder zoomobjektiv.
• Skakdämpningens effekt påverkas av både avståndet till motivet och brännvidden.
Skakdämpning fungerar eventuellt inte som förväntat för närbilder.
 
Tror att du har fel ang. detta.
Varför står följande i manualen?

• Välj närmaste brännvidd i listan om brännvidden för ditt objektiv inte finns med,
(exempel: [18] för 17 mm och [100] för 105 mm).
• Välj aktuell brännvidd för zoomläget på samma sätt om du använder zoomobjektiv.
• Skakdämpningens effekt påverkas av både avståndet till motivet och brännvidden.
Skakdämpning fungerar eventuellt inte som förväntat för närbilder.

ja det hade inte varit första gången jag hade fel :)
Det jag bygger mitt påstående på var ett test jag läste för en tid sedan där det visade sig att det inte var beroende av vad man valde. Jag brukar dock alltid välja det närmasta. Och inte lägga på brännviddförlängningen, dvs 50mm=50mm och inte 75
 
Kameran måste veta brännvidden för att kunna kompensera för skakningar. Jag har råkat ange fel några gånger (eller rättare sagt jag har lämnat gammal inställning kvar när jag bytt objektiv) och tycker att även bilder som borde blivit skarpa pga kort slutartid blivit lite suddiga. Så min känsla (utan att kunna bevisa det) är att det är bättre att stänga av SR än att ange fel värde.

p.s. När jag senast lade märke till problemet hade jag kameran inställd på 20 mm medan jag hade 50 mm på i verkligheten, så alltså rätt stort fel. d.s.
 
Tack för svaren. Jag tror att jag kommer att stänga av den när jag använder det objektivet. Man behöver ju bara skakdämpningen vid längre slutartider och ibland tele, som i detta fallet är 80mm.

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.