Annons

Ang. Nikon f65 och nyare optik

Produkter
(logga in för att koppla)

pg99

Medlem
Hej!
Är i fullgång med att skaffa en analog Nikon kamera, men det är en grej bara...
Har sett ett begat F65 hus utan optik till salu, då jag har ett kit objektiv till min gammla D60 ligger så undrar jag om det passar och funkar med F65'an
Dvs objektivet är ett 18-55 af-s dx vr
Läste i nån tråd som jag ej hittar nu att det ev skulle funka.

Anledningen till just det huset blev intressant. Är att det var billigt och att jag kommer ha kameran med mej på lite festivaler i sommar = Stor tapprisk ,regn,öl,kriminalitet mm. Därför vill jag ej ha för dyra grejjer med mej.
 
Jag vet inte om f65 kan hantera elektroniska objektiv utan bländarring. Om den inte gör det så är det mer eller mindre oanvändbart, om den gör det lär det funka fint. Men det jag vet är att ditt kitobjektiv kommer att vinjettera rätt kraftigt på en analog kamera. Det är möjligt att det är ok på de längre brännvidderna dock.
 
Svar nej. 18-55 DX fungerar inte bra med Nikon D65. En analog kamera behöver objektiv som inte är DX.


Jodå, det funkar bra, om det används från ca 28-55mm. Kortare brännvidd än 28 mm ger vinjettering, dvs hörnen blir mörka. Det sysns tydligt i sökaren. Och bländarring behövs inte på en F65, objektiv av G-typ går fint.

Sätt objektivet på 35mm och kör hårt!

Per.
 
Fasen fungerar det ändå?

Ingen med erfarenhet?

Nej, det fungerar inte med 18-55 DX eftersom den inte tecknar ut hela bildytan på en analog kamera. Bildytan på en DX-kameran är mindre än en analog kamera.

Nikon D65 är i första hand en kamera med automatiska lägen. Det finns roligare kameror om man vill jobba manuellt.
 
Nikon F60 kunde inte driva autofokusobjektiv med inbyggd motor minns jag. Jag vet dock inte om de ändrade på det när de uppdaterade den till F65. Det är värt att kolla upp i alla fall.

Sen tror jag att det finns ett direkt samband mellan möjlighet att driva motorobjektiv och möjlighet att utnyttja VR. Så om så är fallet kommer troligen inte VR att funka heller.

Fast jag skulle inte hålla på och strula med ett DX-objektiv, som väl vid de brännvidder det tecknar ut ändå ger risig hörnskärpa. Ett vanligt 28-80 bör ju inte kosta mer än kanske ett par, max tre, hundralappar.
 
Fasen fungerar det ändå?

Ingen med erfarenhet?

Javisst! Jag provade en 18-55:a på min F75 innan jag skrev föregående inlägg. Om du inte tror mig, kan jag nog inte göra mer.

Per.

PS. DX-objektiv passar inte generellt, utan det varierar frrån objektiv till objketiv. Nikons 18-70, t.ex. fungerar inte, vilket alltså 18-55 gör. Versionen utan VR, i alla fall, bör noteras. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.