ANNONS
Annons

Ang blder från förr...

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Halloj...

Vet ej om detta är rätt forum att skriva i men min bror köpte ett hus nyligen...

När han sedan skulle rensa vinden så hittade han äldre foton från 1900:a talet på glasnegativ...
Dessa är i storlek 10x6cm ca:mått...
Jag tror det är glasneg eller i vissa fall foton...

Mina frågor:

*Hur kännsliga är dom för dagsljus?
*Kan man lägga dessa på en overheadproj för att se bilderna eller blir det för varmt?
*Kan man föra över dessa bilder till datorn eller på någotsätt framkalla dessa?
*Finns det något värde dessa?

Tacksamm för svar...

Mvh
MaxG

Är det negativ så måste de kopieras i en förstoringsapparat som kan ta glasplåtar först. Men med en flatbäddscanner som tar mellanformatsfilm kan man lätt scanna dom till datorn och fixa till dom där. De är inte känsliga för dagsljus mer än vanliga fotografier. Värdet kanske främst är för släktingar till de på bilderna men det kan ju också ha historiskt värde för att se hur det var på den tiden.

Om du ska skanna glasplåtarna på en sådan skanner som Nils nämnde (jag har en), så skannar du dem med emulsionsskiktet nedåt.

För att slippa newtonringar vid skanningen, så skär en ram av papper som är något mindre än glasplåtens storlek som du lägger på skannerglaset, och sedan glasplåten ovanpå. Då blir det ca 1/10mm luft emellan.

Re: Hur göra

Max Gennel skrev:
Hur kontakt kopierar man dessa???

Mvh
MaxG

Lägger dom mot ett traditionellt fotopapper, helst ett specialpapper för kontaktkopiering (om det finns att få tag på idag), ev med en tyngre glasskiva ovanpå eller i en speciell ram som åstadkommer tryck mot papperet. Sedan belyser man med antingen förstoringsapparat (om man har sådan) eller en lampa som lyser jämnt (opal kanske?) och framkallar efter vanligt mönster.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar