Annons

Angående USA-Import.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Det var några här som ville vet hur det gick om man beställde från USA.

Jag beställde ett EF 55-200 USM och ett EF 22-55 USM. Kostar 2850:- resp. 2350:- + frakt på 130:- hos cyberphoto.se. Totalt:5330:-
Jag betalade 1070:- resp. 1175:- + frakt på 372:-. Totalt:2617:- Schenker/BTL levererade hem till dörren.

Tull och moms?
:D :p :D

Vinst på 2713:-

Pengar som jag ska spara till ett EOS 30/33 Hus
:D

Jeppe skrev:
Det var några här som ville vet hur det gick om man beställde från USA.

Jag beställde ett EF 55-200 USM och ett EF 22-55 USM. Kostar 2850:- resp. 2350:- + frakt på 130:- hos cyberphoto.se. Totalt:5330:-
Jag betalade 1070:- resp. 1175:- + frakt på 372:-. Totalt:2617:- Schenker/BTL levererade hem till dörren.

Tull och moms?
:D :p :D

Vinst på 2713:-

Pengar som jag ska spara till ett EOS 30/33 Hus

Hej

hur betalade du? Var handlade du?

Mvh
Johan

Jag handlade med mitt Visa på
http://www.bhphoto.com som är en av jättarna i USA. Därför hade jag inget emot att lämna ut kortnummret.
Tips är att om man handlar mycket online, så skaffa ett Visa knutit till ett konto som inte innehåller några pengar mer än det du handlar för tillfället..

Tull . .

Brukar tidvis handla en del elektronikprodukter i USA. Brukar kalkylera med att ca var tredje paket fastnar i tullen. Räkna INTE med att alltid ha den turen, du hade denna gång.

Förordningens skull bör väl tilläggas, att man är skyldig att betala svenskmoms på produkter importerade från USA. Sen händer det kanske att samvetet är lite rymligt ibland.

/Pingo

Jeppe skrev:
Jag handlade med mitt Visa på
http://www.bhphoto.com som är en av jättarna i USA. Därför hade jag inget emot att lämna ut kortnummret.
Tips är att om man handlar mycket online, så skaffa ett Visa knutit till ett konto som inte innehåller några pengar mer än det du handlar för tillfället..

Vilket fraksätt valde du hos BH Photo för att lyckas få det genom tullen utan problem? Vanlig post? Jag har beställt från dom också och valde FedEx priority och då fastnade prylarna automatiskt i tullen. :mad:

/Jocke

Re: Re: Angående USA-Import.

erhu skrev:

vinst?
om du hade köpt 5ex av varje så hade du haft råd med ditt hus direkt... ;)

/erik

messersch...

Ja vinst eftersom jag skulle ändå ha de. Hmm nja jag hade inte 13000:- och lägga ut så länge. Sen är det ju lite tråkigt om man inte får sålt dem.
:rolleyes:

Sen hade paketet blivit så stort så stort...

Pingo: Naturligtvis ska jag kontakta tullen omgående.....Nä absolut är det så..ungefär var 3:dje. Men jag räknade kallt med att få betala tull & moms på 700:- (ca.) och fortfarande haft en vinst på 2 lappar.
Jocke: Vanlig Air Mail (billigaste)
Väljer man UPS,FedEX, mm så kommer moms och tull som ett brev på posten.. ;).

Pingo: De som drar av momsen på varor som används privat då ? Hur är det med de ?
Eller det är helt OK ??

:p ;)

Moms förfan . .

I grunden är det mycket tveksamt om du får dra av för moms, på prylar som du använder privat. Då blir inte skattemyndigheten glad, när det upptäcker det.

Personligen har jag ett tillräckligt stort samvete, för att köpa varor i USA utan att meddela Tullen. Jag skulle dock inte komma på iden att försöka dra av prylar på företaget, som jag tänker använda privat. Där går gränsen. Tänk vilken dubbelmoral man har !

/Pingo

heheh.. japp.. men men.. som sagt det blev en liten bonus att man slapp det denna gång. Så länge det blir billigare så är det strunt samma..

1) Antag att jag köper en vara på Internet, på BHPhotoVideo i USA.
2) Antag sedan att jag betalar paketet och frakten med mitt VISA-kort genom Internet.

Då finns väl ingen faktura på utsidan av försändelsen? Det enda som står där är väl isåfall adressen som talar om vart paketet ska skickas? Då måste jag ju slippa tull, moms, skatt och straff? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :p

Macracantha: Nepp dom bifogar faktiskt fakturan på utsidan med beloppet angivet. De måste göra detta. Men som disskuterats här, det kan ju slinka igenom trots det.
Straff?? :p

Anders84: EOS 33 Heter Elan 7 i USA. Dock skulle jag inte rekommendera att köpa så pass dyra saker från utlandet. Canon kanske är kinkiga med garantin även om den är worldwide...
Elan 7 kostar 400$ = 4160:- x tull 6.7% = 4438:-
+ 370:- frakt = 4808:- x moms 25% = 6010:-

Inte alls billigt...även utan avgifter.

Här t.ex. http://www.ny-camera.net

EOS 33 kostar där 495€ = 4600:- + 300:- frakt

Samma kamera kostar ju på scandinavian 5700:- + 160:- frakt

Som alltid gäller det att kolla upp priserna. Ibland är de pressade i Sverige. I mitt fall var det riktiga kalvar.

http://www.ac-foto.com tar €469 för samma kamera; dom verkar vara en "riktig" affär i alla fall (skickar iaf inte tegelstenar mot förskottsbetalning). Jag fick ena halvan av min beställning idag och beställde i måndags, så de verkar ganska snabba också.

Kan rapportera vidare när jag får resten av grejorna. Via email svarar de i alla fall snabbt och verkar kunniga.

Hehe kommer ett bidrag till..

http://www.japanphoto.dk

Har EOS 33 an med plast 28-90 för 4500 DKK
Dvs 5535 SEK.
Ungefär samma pris som scandinavian tar utan plast...
Kan man ju kränga plasten för en 800-1000:-
Kommer du RIKTIGT billigt undan..
Förmodar att om du bara vill ha huset så är det samma pris...

japan affären...

Det verkar ju va en bra affär att handla från, den där japan affären, det stog att de bjöd på frakten, men ska man ha det till sverige får man kanske betala lite frakt eller?

Har du handlat därifrån Ekvall?
Hur är det med instruktionsböcker? kommer de på flera språk eller bara på danska?

Re: japan affären...

anders84 skrev:
Det verkar ju va en bra affär att handla från, den där japan affären, det stog att de bjöd på frakten, men ska man ha det till sverige får man kanske betala lite frakt eller?

Har du handlat därifrån Ekvall?
Hur är det med instruktionsböcker? kommer de på flera språk eller bara på danska?

Nix , men det är ju en rätt stor kjedja i Norge och Danmark. Har börjat etablera sig i Sverige också. Bör väl komma på Danska/Engelska. Dock finns det MASSOR av material angående 30/33an på nätet. Bara att googla..
Ang. frakten gäller det bara inrikes paket.Men det kan inte bli mycket mer än 250:-. Annars kan ju jag promenera över och handla den..;)
Har Danmark runt hörnet bara :p

danmark..

...ja danmark runt hörnet har iofs jag med, bor i helsingborg, men man får kanske ta sig till Köpenhamn för att hitta en affär, tror inte det finns nåt i Helsingör, eller?

:cool:

Jaha.. Hbgare du också.
Jo det blir nog Köpenhamn. Bara de har samma priser i butikerna som på webben....

Macracantha skrev:
1) Antag att jag köper en vara på Internet, på BHPhotoVideo i USA.
2) Antag sedan att jag betalar paketet och frakten med mitt VISA-kort genom Internet.

Då finns väl ingen faktura på utsidan av försändelsen? Det enda som står där är väl isåfall adressen som talar om vart paketet ska skickas? Då måste jag ju slippa tull, moms, skatt och straff? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :p

Säljaren måste alltid bif kopia på faktura om det skall exporteras.. Eftersom det är ett stort företag så är det en faktura med paketet..

Det finns dock hos en del siter valet giftwrap. (kostar extra) Då skickas paketet som en gåva...

Då skiter tullen i momsen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar