Annons

Angående självutlösare och sekvenstagning på EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex W

Medlem
Hej allihopa! :)

Alexander heter jag och är en sprillans ny medlem här på fotosidan.
Jag har länge haft ett stort intresse för foto, men kanske ännu mer av själva redigeringsprocessen och låta fantasin flöda i Photoshop. Men en bra bild är alltid en bra grund till att kunna ta det ett steg längre ich underlätta efterbehandlingen.

I alla fall så är jag väldigt sugen på en 450D som min första systemkamera, men det är en speciell funktion jag är ute efter som jag undrar om det är någon medlem här som vet om denna kameran har.
Detta kommer säkert gå till historien som årets töntigaste/mest korkade fråga, men finns det en möjlighet att "loopa" självutlösaren på denna kameran?
Det jag menar är om vi säger att jag fäster kameran i ett stativ och aktiverar självutlösaren till 10 sekunder så kommer kameran ta bilder _kontinuerligt_ var 10 sekund tills jag går fram till kameran och avaktiverar självutlösaren.
Eller är det detta som menas med "sekvenstagning"?
Om jag har förstått det rätt så är väl sekvenstagning när kameran snabbt matar in en massa bilder i cacheminnet innan det blir fullt och tvingas att föras över till minneskortet?

Hoppas att det finns någon som vet vad jag menar, jag försökte att skriva det så simpelt som möjligt :)
Jag har hört/läst att det finns trådlösa/IR självutlösare men då tas väl bilderna direkt vid nedtryckning på fjärrkontrollen och inte 10 sekunder efter nedtryck?

Jag är jättetacksam för svar och hoppas att med tid utvecklas och bli en i gänget här! :)

Trevlig helg till er alla! // Alexander
 
Senast ändrad:
Tyvärr. Självutlösaren fixar bara en bild åt gången oavsett om frammatningen står i seriebildsläge eller en bild åt gången. Hopps inte att jag har missförstått ditt begrepp "sekvenstagning". Intresant tanke med att låta kameran utlösa med någon sorts automatik vid ett bestämt intervall.
 
Om man har en dator i närheten (bärbar eller stationär)av kameran, kan man låta det medföljande programmet EOS Utility sköta intervalltagningen med funktionen "Timer shooting settings"
//Bosse
 
Tack så jättemycket för era svar grabbar! :)

Det är i mina ögon helt obegripligt att de inte har byggt in en sådan simpel funktion som intervallutlösare (det borde vara det korrekta ordet?) i kameran. Detta är kanske dock inte är något som de flesta eftersöker i en systemkamera, men ändå.
Det kanske är så enkelt att de vill att folk skall slänga ut extra slantar på fjärrutlösare.

Jag har iofs en laptop, men jag vill till varje pris slippa att ta med mig massa extra prylar utomhus, speciellt när man ändå håller på och bär runt på ett stativ.

Vet någon möjligen var man kan få tag på en adapter till intervallutlösaren "TC-80 N3", eller om det rent av finns några kameror som ligger i ungefär samma prisklass (och kvalitetsklass) som 450D? (behöver inte nödvändigtvis vara Canon)

För som sagt, kameran är näst intill värdelös för mig utan en intervallutlösare :(

EDIT: Grabbar, kolla in denna länken.
Vet ni möjligen om det är helt OK pryl eller om det är en dålig kopia som troligen kommer krångla mer än den gör nytta?
(verkar skönt att man slipper adapter med denna, dock känns det lite oroligt att det inte är en originalpryl. Jag vet heller inget om affären "Fotofyndet")
http://bilddesign.nu/catalog/product_info.php?products_id=5171

Dock verkar en användare på detta forum vara nöjd med självutlösaren :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17470
 
Senast ändrad:
Den är troligen oki. Finns andra pirater på e-bay som folk är nöjda med. Bygg en själv annrs - finns ritningar ute där.
 
Det är i mina ögon helt obegripligt att de inte har byggt in en sådan simpel funktion som intervallutlösare (det borde vara det korrekta ordet?) i kameran. Detta är kanske dock inte är något som de flesta eftersöker i en systemkamera, men ändå.
Det kanske är så, men min Powershot S3IS har denna funktion inbyggd och det har förmodligen efterföljaren också.
Tydligen ät det inte så svårt att bygga in funktionen, men till en systemkamera räknar man väl med att användaren har resurser att köpa till nödvändig utrustning.
//Bosse
 
Canon har haft enstaka spegelreflexer med den här funktionen. Jag har själv haft en, som dock omkom när den blev dränkt i läsk.
EOS 10 hette den. Inte att förväxla med den digitala 10D.

Jag tror Nikon har den här funktionen inbyggd i en del av sina kameror.
 
Tack så mycket för era svar grabbar!

Det verkar inte vara så plågsamt att bära runt på den där lilla trådutlösaren som Fotofyndet säljer, jag tror det är med en sådan jag lindrigast kommer undan. (hittar fan inte andra systemkameror med intervallutlösare, eller så är det inget de skriver om i sina produktbeskrivningar).

Annars över lag, EOS 450D, är det ett klokt val?
Hittade vad jag tycker verkar vara en sjysst deal på Dustin, eller finns det bättre?
http://www.dustinhome.se/pd_5010185754.aspx?intcmp=Flik_home

Ingen idé att jag köper till ett monsterobjektiv direkt utan lär mig hur det fungerar med den som följer med först.

Går och funderar på om man skall köra på med en allriskförsäkring på samma gång men det känns som att är det något som går sönder så är det väl i första hand objektivet (?!), och det kan man lika gärna köpa nytt. ( Om man inte drar en repris på din läskincident Anders ;( )

EDIT: Räknade att på Dustin blir det 7 027 SEK för:
CANON EOS 450D + EF-S IS 18-55 MM + 4 GB MINNE + VÄSKA + 3 år Allförsäkring (500 i självrisk)

På NetonNet (som har fysisk affär i närheten) blir det 7 318 SEK för:
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS + Canon Gadget Bag 10EG Deluxe + 8 GB MINNE + 3 år Allförsäkring (195 i självrisk)

Så det är ~300:- billigare via postorder ifrån Dustin som att handla ur en fysisk butik på NetOnNet, men på NetonNet får jag 4GB mer minne, en originalväska och mindre självrisk ;D
Det viktigaste av allt är att jag har några dagar på mig att tänka (vill ha kameran kommande vecka helst) och höra med åsiker, och någon av er kanske hinner knäcka min intervallnöt tills dess.

Nej gud va långt detta inlägget blev, ni måste redan hata mig här :/
 
Senast ändrad:
Det är inget fel på långa inlägg, så länge de är läsvärda.

Jag kollade manualen till Nikons D300. Den har intervallfunktion inbyggd.
 
Tackar Anders! D300 tyvärr lite väl "overkill" för mig dock.
Efter ditt inlägg så spanade jag lite i manualerna för både D60 och D80 men hittade tyvärr inte denna funktionen i dem.

Jag tror ändå jag kommer bli ganska nöjd med en 450D med en trådutlösare till. Ibland kan man inte få allt här i världen :)
 
På min 450D kan jag välja att den ska ta bildserie med självutlösare och då upp till 10bilder (går att justera själv men max är 10bilder), och då är det med 10 sekunders intervaller om jag förstått det hela rätt.

Matningsmetoder:
Enbild, bildserie, självutlösare (2 s, 10 s + fjärrkontroll, 10 s + bildserie 2-10)
 
Senast ändrad:
Det är väl helt enkelt så att de funktioner/inställningsmöjligheter som finns i en systemare på nåt vis är avvägt mot vad köparna av kameran ka förväntas förstå och orka bläddra igenom. Det finns många särintressen och även jag skulle kunna tänka mig en hel del mjukvara till på min 450D, men nånstans måste dom väl sätta stopp. Har inget med det tekniskt möjliga att göra utan användargränssnitt bara :)

Och grabbar, det finns ett billigare alternativ: om du som tänker springa framför kameran kan dölja en liten trådlös fjärrkontroll och tajma dina 10 sek-intervall själv. Såna kostar en spottstyver på e-bay och är hyffsat billiga även på kaffebrus. Om det nu uppfyller dina syften förståss.

Sen har jag förresten en S3 IS också, men nån sån intervallfunktion hittade jag inte på den.

450D är ett förträffligt val, du hittar inte bättre kamera per kubikcentimeter :)
 
...
Nej gud va långt detta inlägget blev, ni måste redan hata mig här :/
Det finns en och annan av oss här på Fotosidan som skriver mycket långrandigare inlägg än så - försöker för egen del att skriva kort, men misslyckas tämligen ofta...

Till din huvudfråga: De flesta systemkameror saknar intervallfunktion (vilket är den gängse beteckningen). En av mina - en Konica Minolta Dynax 7D - har dock denna funktion. En begagnad sådan går ju att få tag i till hyfsat pris, ifall man vet var man ska titta. En kolossalt trevlig kamera f.ö.
 
Shit, glömde bort denna tråden lite då jag satt och funderade lite precis efter Bengts senaste inlägg här.
Jag beslutade mig i alla fall den dagen för att beställa trådutlösaren och på kvällen drog jag iväg och köpte jag mig en Canon 450D och har nu även köpt på mig stativ efter att jag fimpade en fin bild en aning för att jag inte pallade hålla kameran tillräckligt stilla när den hade lite längre exponering i mörkret.

Micke, när jag väl fick kameran så slog mig just den tanke du förmedlade där. Jag har dock inte "hunnit" testa det än, men kan man ta en sekvens på 10 bilder med 10 sekunders mellanrum så löser detta de flesta av mina situationer (förutom möjligtvis om jag skall göra en time-lapse någon gång, men det är ju inte ofta man gör det).

I alla fall, precis som Bengt sa så är det ju inte dumt med en trådutlösare ändå, dock måste jag lära mig att hitta samarbetet mellan kameran och trådutlösaren bättre.
Kan ju vara jag som kört något skumt inställningsläge på kameran men det känns som att kameran använder samma focus som den tog på den första bilden i sekvensen även på de resterande bilderna.
D.v.s om jag kör en sekvens på 20 bilder med 5 sekunders mellanrum där den första bilden lade focus på en vägg 5 meter bort, men sedan på de övriga 19 bilderna så kanske jag ställer mig 3 meter bort ifrån kameran och blir skitsuddig för kameran har fortfarande focus på väggen.
Tror iofs jag körde på "a-dep" läget på kameran, kanske kan vara det som var felet?!

Gunnar, hehe nu blev detta inlägg halvlångt igen men jag försöker korta ned så mycket det bara går :D
Hoppas det lyser igenom att man har passion och att vilja lära sig något nytt i alla fall, det tycker jag själv är huvudsaken när man läser långa inlägg infrån andra personer! :)
 
Det beror på hur du har fokuseringen inställd och hur du hanterar avtryckaren.

Normalt sett, utan konstifika Custom Functions och med AF inställt på One Shot AF fokuserar och låser du fokus när du trycker ner avtryckaren halvvägs. Om du inte släpper den ur halvläget under en bildserie, där du tar en bild var femte sekund, kommer samtliga bilder att tas med samma fokusering, alltså den som etablerades för den första bilden.

För att komma runt detta kan man tänka sig:
Släpp helt mellan varje bild.
Använd Servo AF.
Blända ner så skärpedjupet räcker och fokusera sedan manuellt där du tror att du bäst behöver skärpan.

Med tanke på att du inte kan se om den fokuspunkt du valt (eller, förmodligen ännu värre, den kameran har valt) täcker det som är intressant när du inte själv står bakom kameran, är nog det sista alternativet att föredra.
 
...
Gunnar, hehe nu blev detta inlägg halvlångt igen men jag försöker korta ned så mycket det bara går :D
...
Oroa dig inte - det finns många här på Fotosidan som skriver mångdubbelt längre inlägg än vad du gör! Utan tvivel är jag själv bland de värre...


...
Hoppas det lyser igenom att man har passion och att vilja lära sig något nytt i alla fall, det tycker jag själv är huvudsaken när man läser långa inlägg infrån andra personer! :)
Håller med dig helt och hållet. Så fortsätt du att skriva och fråga av hjärtans lust! :)
 
...
Med tanke på att du inte kan se om den fokuspunkt du valt (eller, förmodligen ännu värre, den kameran har valt) täcker det som är intressant när du inte själv står bakom kameran, är nog det sista alternativet att föredra.
Ett alternativ kan vara att ställa in spotfokus, och sedan vara noga med att alltid ställa sig på en linje precis rakt framför kameran. Detta är dock svårare att lyckas med än man tror. Sedan får du snygga till kompositionen efteråt genom att beskära.
 
Använd AI Servo som fokuserings metod som redan nämnts när du gör sådant. Du ska inte behöva göra andra ändringar. Lycka till! :)
Det fungerar med AI One shot (default) om man kör bildserier med intervaller som vi redan pratat om då fokuserar den om på nytt mellan varje bild :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.