JeannaQ
Aktiv medlem
Jag har studerat en del bilder i poolen Gatufoto och själv lagt in några där. Häromdagen såg jag en bild föreställande en mycket ung flickas ansikte och i samma bild två gamla mäns ansikten, alla tre i förstoring, det var allt på bilden utom ett slags montage eller liknande. En av de gamla männen såg ogillande ut mot kameran. Fick en känsla av att han inte tyckte om att fotograferas. Dessa tre personer går ju att känna igen på en gata. Är det tillåtet att fotografera folk så nära utan deras vetskap och tillstånd? Om man frågar innan så blir bilden förstås inte lika naturlig. Jag tog upp detta med fotografen som undvek att svara på huruvida personerna tillfrågats. Däremot kom ett försvarstal om Botox och utseendehysteri samt hans egen ålder. Men det har inte med saken att göra. Till saken hör vad objekten har för inställning. Jag brukar akta mig för att ta alltför närgångna bilder. Även ifråga om dessa talar jag alltid om direkt efteråt varför jag fotat och att bilden kanske läggs in här. Brukar få höra att det är OK, någon enstaka vill ha bilden sänd till sig. Vad säger lagen och vad säger Fotosidan? Mvh Jeanna