Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående poolen Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

JeannaQ

Aktiv medlem
Jag har studerat en del bilder i poolen Gatufoto och själv lagt in några där. Häromdagen såg jag en bild föreställande en mycket ung flickas ansikte och i samma bild två gamla mäns ansikten, alla tre i förstoring, det var allt på bilden utom ett slags montage eller liknande. En av de gamla männen såg ogillande ut mot kameran. Fick en känsla av att han inte tyckte om att fotograferas. Dessa tre personer går ju att känna igen på en gata. Är det tillåtet att fotografera folk så nära utan deras vetskap och tillstånd? Om man frågar innan så blir bilden förstås inte lika naturlig. Jag tog upp detta med fotografen som undvek att svara på huruvida personerna tillfrågats. Däremot kom ett försvarstal om Botox och utseendehysteri samt hans egen ålder. Men det har inte med saken att göra. Till saken hör vad objekten har för inställning. Jag brukar akta mig för att ta alltför närgångna bilder. Även ifråga om dessa talar jag alltid om direkt efteråt varför jag fotat och att bilden kanske läggs in här. Brukar få höra att det är OK, någon enstaka vill ha bilden sänd till sig. Vad säger lagen och vad säger Fotosidan? Mvh Jeanna

Du är helt ute och cyklar om du tror att det på något sätt inte skulle vara tillåtet att ta en dylik bild. I övrigt tycker jag inte att diskussionen i bildkommentarerna ger anledning att tro att det är särskilt meningsfullt att ta saken längre än så. Det är tillåtet så länge man inte är så påstridig och närgången att det blir fråga om ofredande. Vad som sedan är lämpligt och vad ens egen moraliska och etiska kompass säger kan sedan vara något helt annat.

I sverige är det tillåtet att fotografera på allmän plats. Enda undantaget är skyddsobjekt.

Du är helt ute och cyklar om du tror att det på något sätt inte skulle vara tillåtet att ta en dylik bild. I övrigt tycker jag inte att diskussionen i bildkommentarerna ger anledning att tro att det är särskilt meningsfullt att ta saken längre än så. Det är tillåtet så länge man inte är så påstridig och närgången att det blir fråga om ofredande. Vad som sedan är lämpligt och vad ens egen moraliska och etiska kompass säger kan sedan vara något helt annat.

Tack för svaret, det visste jag inte. Det finns ju förbud numera mot saker som har med "efterfrågan" att göra ... förr i tiden fanns kanske inte ens ämnet. För min del skulle jag inte fotografera personer i närbild utan deras vetskap innan. Det uppfattar jag som fräckt, liksom integritetskränkande. Skulle gärna delta i denna etiska fråga här eller någon annanstans.
Hur långt jag går i en diskussion bestämmer jag själv, är insatt dock, i yttrandefrihetens villkor. Försökte avsluta där det begav sig ..

Mvh Jeanna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar