Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående MB D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har i olika forumtrådar slängt både ris och ros till MB D200 men samtidigt framhållit dess funktionalitet. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter angående stativanvändning med nämnda batterigrepp. Jag införskaffade mig ett RRS via Optipod Hans Olsson. När jag sen provade med respektive utan grepp monterat så blev jag minst sagt irriterad. Skillnaden var ofantlig. det var nästan omöjligt att ta vibrationsfria närbilder med greppet monterat. Man ser i sökaren hur det liksom gungar till vid exponeringsögonblicket och då använde jag självutlösaren. Det var också väldigt svårt med kompositionen eftersom greppet ger efter så mycket när man låst kulleden. Med greppet bortmonterat så blev det dels betydligt lättare att komponera bilden eftersom kameran behåller sin position vid låsning, men även bilderna blev skarpare pga mindre vibrationer. Jag tror att man måste köpa de här speciella vinkelfästena från ex RRS som binder ihop kamera och grepp för att få en fungerande enhet. Nu valde jag att plocka bort och sälja mitt batterigrepp för att fortsättningsvis uppnå maximal stabilitet. Jag vill nog fortfarande hävda att MB D200 har sina fördelar med större objektiv som har sina egna stativfästen, men för användning av den egna bottenplattan avråder jag er alla som har macro i tankarna.

Är du säker?

Jag har RRS till D200 (utan MB D200) och kollade just L-bracket till D200 med MB-D200. Det sammanfogar inte kamera och batterigrepp, vad jag kan se.

Det ser ut att fungera precis som mitt BD200-L, dvs en skruv i botten som använder stativgängan i kameran. Resten av stabiliteten fås av att den ligger an mot nästan hela bottenplattan på D200an.

Du får gärna rätta mej om jag har fel.

/AnWi

Re: Är du säker?

AnWi skrev:
Jag har RRS till D200 (utan MB D200) och kollade just L-bracket till D200 med MB-D200. Det sammanfogar inte kamera och batterigrepp, vad jag kan se.

Det ser ut att fungera precis som mitt BD200-L, dvs en skruv i botten som använder stativgängan i kameran. Resten av stabiliteten fås av att den ligger an mot nästan hela bottenplattan på D200an.

Du får gärna rätta mej om jag har fel.

/AnWi
Det stämmer säkert. jag tog den konstruktionen för given eftersom det vore meningslöst att göra den på något annat sätt. Kameran flyttas ju framåt och inte i sidled och då spelar inte plattans bredd någon roll. Kanske något stabilare vid vertikal fotografering. Vid sidan av själva tråden så måste jag säga att RRS är en otroligt stadig kula som endast behöver ca ett halvt varvs vridning för att låsa min D200 med 70-200 2,8 monterat, suveränt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto