Palletheking
Aktiv medlem
Jag har i olika forumtrådar slängt både ris och ros till MB D200 men samtidigt framhållit dess funktionalitet. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter angående stativanvändning med nämnda batterigrepp. Jag införskaffade mig ett RRS via Optipod Hans Olsson. När jag sen provade med respektive utan grepp monterat så blev jag minst sagt irriterad. Skillnaden var ofantlig. det var nästan omöjligt att ta vibrationsfria närbilder med greppet monterat. Man ser i sökaren hur det liksom gungar till vid exponeringsögonblicket och då använde jag självutlösaren. Det var också väldigt svårt med kompositionen eftersom greppet ger efter så mycket när man låst kulleden. Med greppet bortmonterat så blev det dels betydligt lättare att komponera bilden eftersom kameran behåller sin position vid låsning, men även bilderna blev skarpare pga mindre vibrationer. Jag tror att man måste köpa de här speciella vinkelfästena från ex RRS som binder ihop kamera och grepp för att få en fungerande enhet. Nu valde jag att plocka bort och sälja mitt batterigrepp för att fortsättningsvis uppnå maximal stabilitet. Jag vill nog fortfarande hävda att MB D200 har sina fördelar med större objektiv som har sina egna stativfästen, men för användning av den egna bottenplattan avråder jag er alla som har macro i tankarna.