Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående köp utav HDD-videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

granen87

Medlem
Tjenare, jag funderar på att göra mitt första köp utav en digital videokamera, läst mycket om alla de olika videokamerorna som finns, DV, DVD, HDD, HDV.

Jag funderar som första val på en HDD videokamera, nackdelen jag ser är väl den att kvalitetèn blir mycket sämre om jag redigerar filmer i datorn tagna med en hdd kamera för när man sedan sparar om filmen så komprimerar den filen igen vilket resulterar till att det förloras i kvaliteten jämfört med DV kamera som spelar in på ett annat format först måste komprimeras om till mpeg2 om man vill bränna filmsekvensen på dvd.

Iallafall, det enda jag tänker på med en HHD kamera, eftersom hårddiskar som i vanliga "dödliga" datorer oftast går sönder efter 1-3 års rullande, hur lång tid tror du att en HDD kameras hårddisk kan hålla, och om den går sönder, finns det någon möjlighet att byta hårddisken i den, men vad skulle det kunna kosta? mer än kameran är värd plus reparationsavgifter?


Funderar på Sony Hårddiskkamera DCR-SR32.

" Hårddiskvideokamera med inbyggd 30 Gb hårddisk, Carl Zeiss objektiv m. 40x optisk zoom samt medföljande dockningsstation "

Hur länge ja kommer ha denna videokamera om jag köper den är oklart, läst lite om HDV hårddiskkamera, dock är dom lite över det jag är berädd att betala för en digital videokamera.
Mitt tak ligger på 5500:-


annars, vet du någon ny digital videokamera du skulle rekommendera, helst HDD då jag inte vill bygga mig ett bibliotek med dv kasetter och inte heller spela fram o tillbaka för att hitta de filmsekvenser jag spelat in på ett dv kasettband

//tack
 
Rekomenderar en sony 32

Som blivande förälder gick jag för några veckor sedan gick jag i samma tankar som du.

Jag föll även jag för DCR-SR32, kom hem och provfilmade lite. Utomhus, ljusa moln på himlen. Filmade våra hundar på ett kalhygge.
Resultatet var inge vidare. Den hade svårt med ljusmätningen och kvaliten på filmen var i mitt tycke oanvändbar.
Jag lämnade tillbaka den och gick upp ett par tusenlappar i pris. Nu hände det grejjor med bilden. Fin skärpa och inte alls lika pixligt.
En DCR-SR190 blev det. Gillar verkligen formatet på sonykamerorna.
Min sambo klagar alltid på att vår systemkamera är krånglig. Något man inte kan kalla sonyn. Point and shoot :)

Vi använder den mycket för att snabbt filma lite och lägga upp filmen på nätet så släkt och vänner kan följa vår lille familjemedlems första dagar. Helt suvveränt. Filma, sätt kameran i dockan och ladda upp den.

Slutsats: Man får vad man betalar för :)
 
granen87 skrev:
Tjenare, jag funderar på att göra mitt första köp utav en digital videokamera, läst mycket om alla de olika videokamerorna som finns, DV, DVD, HDD, HDV.


annars, vet du någon ny digital videokamera du skulle rekommendera, helst HDD då jag inte vill bygga mig ett bibliotek med dv kasetter och inte heller spela fram o tillbaka för att hitta de filmsekvenser jag spelat in på ett dv kasettband

//tack

Hej!
Jag har en Canon HV20E. Den är dyr men jag tycker den är bra på vissa områden. Ett är egenskaper i svagt ljus. Jag har läst en hel del i Ljud & Bild och på nätet på Camcorderinfo. Minikasset ger bättre bild än hårddisk. Man får 12½ GB på 1 timme och alla hårddiskar kompr. hårdare. Jag har inte börjat med HDV än. Jag har ingen utrustning för att se resultatet. Men vanlig video blir mycket bra jämfört med tex digital 8 (som alltid är sämre än direktsändning i TV).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.