Annons

Angående filmning i lite sämre ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

slashis

Ny medlem
Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här och jag är nyregristrerad sedan några minuter. Jag hoppas att detta inlägg hamnar rätt!

Det ligger till så att jag har just nu 2 digitalkameror.

1. Konica minolta Dimage XT 3,X megapixel
2. Sanyo VPC-C5 5 megapixel

Minoltan är 2½ år gammal, sanyon sprillans ny.

Syftet med mitt köp var att få bättre filmning på såndana platser där det inte är dagsljus. Försöker filma/fota mycket när man tex är på krogen eller dylikt. Sanyon är i första hand en filmkamera har jag förstått det som.(Det står digital moviecam på den)

Jag köpte Sanyon sista dagen i Thailand för bra pris, men när jag kommer hem och börjar använda den så är jag inte alls nöjd. Sjävla kvaliten när man filmar är ju givetvis bättre, man ser ganska stor skillnad filmat i dagsljus. När man däremot filmar i miljöer med sämre ljus så är det OTROLIGT mycket mörkare i filmen tagen med Sanyon. (detta har inte med skärmen på kameran att göra utan jag har självklart gämfört filmerna på datorn.

Jag provade filma med båda kamerorna samtidigt i min lillebrors rum med lampan tänd (dålig lampa iofs). Men det var den enda ljuskällan.
Minoltan funkade bra, man ser vad som filmas men visst ganska kornigt.
I min Sanyo därmot är det nästan helt svart!! Trots inställning på ISO 400 som är max.

Jag blev chockad när jag märkte att min nya kamera är otroligt mycket sämre på att filma i halvljusa utrymmen.

Dessutom så är jag inte nöjd med bilderna man tar, dom blir ofta korniga och 95% av alla får röda ögon.

I dagsljus fungerar Sanyon bra, känns dock totalt världelös i mörker.

Är detta rimligt när denna Sanyo kostar som minst enligt priserunner 4400kr?
Minoltan verkar inte ens säljas längre, den köpte jag som sagt för 2½ år sen för 3000kr!!

Inte kan det vara någon slags kopia jag köpt? (stort varuhus med äkta kartong osv. Precis som i sverige)

Den primära frågan: Vad skall jag köpa för kamera som klarar av att filma i mörker hyfsat bra? Det skall vara en liten digitalkamera som får lätt plats i fickan.

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig, jag har varit inne på teknikmagasinet och två fotoaffärer men dom var inte mycket till hjälp alls.

/Tommy

ps. här är en länk till Sanyon

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/354529/prices

ds.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.