Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående digital framkallning av fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_grahn

Aktiv medlem
Har idag hämtat ut ett antal bilder jag skickat in till fujifilm. Blev besviken då bilderna skulle in i ett album för att senare bli en gåva. Då jag tog upp bilderna (mestadels svartvita) att flera av bilderna har fått utbrända högdagrar där det innan var ljusa gråtoner.

Många av bilderna ser förskräckliga ut. grädden på moset är att det är ett grönstick på alla svartvita bilderna även på en del av dom med färg.

Har förstått att svartvita bilder ofta får ett färgstick då dom framställs av skrivare gjorda för färg (kanske är ute och yrar i det blå)

Hur som helst är det något ni upplevt innan med fujifilm detta med dom utbrända högdagrarna?

bilderna är alla konverterade till srgb och skickades in till labbet inställd på rgb läge.
 
Micke_grahn skrev:
Har förstått att svartvita bilder ofta får ett färgstick då dom framställs av skrivare gjorda för färg (kanske är ute och yrar i det blå)

De använder vanligt kemiskt färgfotopapper som exponeras och framkallas i maskinen. Färgsticket beror på vilken filtrering de använder, och de igengrodda högdagrarna beror på för kort exponeringstid. Dessa fel kan uppstå oavsett om man använder film eller digitala filer.

Maskinen räknar ut ett medelvärde mellan de ljusa och mörka partierna och exponerar efter detta. För bästa exponering och filtrering bör det skötas manuellt av operatören.
 
Färgsticket är tyvärr inte ovanligt, det finns monokromt papper för RA4-process men det är dyrare och förmodligen inget som labben har liggande. Du kan säkert ringa och klaga, men vänta dig inte mer än kanske en ursäkt och ett svar i stil med "det är så ovanliga grejer att vi inte har de specialpapper som behövs". Färgsticket på färgbilderna borde de dock kunna rätta till.

Vill du ha snygga svartvita bilder får du nog vara beredd att betala några kronor extra, t.ex. hos Crimson eller Proprint.
 
Har nu kontaktat expertbutiken som jag beställt bilderna ifrån. jag ska ta med bilderna som är fel samt bilderna på datorn för att jämföra med.

Det bästa var att dom framkallade bilderna manuellt i maskinen utan att den korrigerar för under/överexponeringar osv fick jag höra.

så nu hoppas jag på det bästa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.