Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående bildstorleken

Produkter
(logga in för att koppla)

spets

Medlem
Jag skulle vilja veta vilket som är bäst. Skall jag minska storleken redan i kameran eller i redigeringen????
Jag undrar också varför en bild som är t.ex 249kb hos mig blir 275 på fotosidan?
Mvh Inger
 
Om du har minneskapacitet är det alltid en fördel att ta bilder i högsta kvalité för att förlora så lite information som möjligt.

Skulle tippa på att det där med storleken har med det klassiska problemet att 1 kb i verkligheten är 1024 byte och inte 1000.
 
Tack

Tack för det.
Klart du har rätt ang. 1024>1000, det borde jag kunnat räkna ut själv.

Men en saktill. Du skriver högsta kvalitet, - ska jag då ha högsta upplösningen+kvalite fine?
Jag kan inte se någon nämnvärd skillnad mellan fine och standard.
 
Fotosidan komprimmerar om bilderna. Det är alltså inte 1024 vs 1000 som är problemet. 270000 bytes är nämligen 268,5KiB och inte 249KiB.
 
chisel skrev:
Om du har minneskapacitet är det alltid en fördel att ta bilder i högsta kvalité för att förlora så lite information som möjligt.

Inger !

Lek med tanken att Du rätt var det är tar den där bilden som bara är sådär peeeerfekt i alla hänseenden ....

Kanske något Du skulle vara beredd att sätta upp som en "fondvägg" ;) Eller Du råkar bara springa på Bin Laden i Bollnäs och råkar bara få iväg ett skott... Aftonbladet, CNN, BBC You name it, är beredda att ge en förmögenhet för bilden ...

Eller kanske mer jordnära, Du vill pryda väggen med en fin förstoring på barnbarnet.

Du upptäcker då att bilden har en storlek av ett frimärke och är full av Jpeg artefakter, mao. duger bara till familjealbumet.

Hur kul skulle det vara !!!

Nä, kör på största möjliga storlek med minsta möjliga kompression, helst i RAW om kameran tillåter det och låt endast minneskortets fyllnadsgrad bestämma om Du går ner i storlek på bilden redan i kameran.

Ha´de

Mvh. Kristian
 
Tack

Tack för den kommentaren.
Eftersom jag alltid har kameran runt halsen ifall........ så då måste den ju va' "klar".
Mvh Inger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.