Annons

Angående Begagnat!

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Schärström

Aktiv medlem
Tjenare,

jag har länge varit sugen på en blixt till min D90. Har funderingar på SB-800, -900 eller -600'an. Mest lutar det nog åt SB-800.

Hur fungerar det med begagnade blixtar? kan prestandan på blixten ha blivit sämre efter mycket användning?
Något annat vikigt att tänka på inför ett beg. köp? (alla tips är bra! inte van beg. köpare)

Vad tror ni om mitt val av blixt? Hur stor är skillnaden mellan de 3 olika? Skiljer sig 800 och 600 mycket i prestanda? Vill inte köpa något halvdant.

Tack på förhand !
 
SB-800 är en mkt kompetent blixt. Sedan beror det ju på vad du ska fota. Tror att man som amatör klarar sig riktigt bra med SB-600 oxå och den är ju något billigare. Men varken 600 eller 800 är halvdana blixtar

Det som slits på en blixt är blixtröret och kondensatorerna som behövs för uppladdning och urladdning av blixten. Att kontrollera slitage på dessa delar kan ju vara svårt att göra men blixt röret bör inte vara missfärgat och uppladdningen från 0-full laddning med friska batterier ska inte ta alltför långt tid, bör handla om maximalt några sekunder.
 
Tack för det snabba svaret!

Ok, skall ha det i åtanke när ett köp begås!

SB-800 är en mkt kompetent blixt. Sedan beror det ju på vad du ska fota. Tror att man som amatör klarar sig riktigt bra med SB-600 oxå och den är ju något billigare. Men varken 600 eller 800 är halvdana blixtar

Det som slits på en blixt är blixtröret och kondensatorerna som behövs för uppladdning och urladdning av blixten. Att kontrollera slitage på dessa delar kan ju vara svårt att göra men blixt röret bör inte vara missfärgat och uppladdningen från 0-full laddning med friska batterier ska inte ta alltför långt tid, bör handla om maximalt några sekunder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.