Annons

Andra försöket, porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickard.v

Aktiv medlem
Nu har jag provat för andra gången att ta lite seriösare porträttbilder.

Har försökt att tänka på kritiken jag fick efter första försöket. Bakgrunden är ju inte belyst men det blir nästa gång kanske. Jag har i alla fall skaffat en bakgrund.

Här ser ni bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2275118&target=_blank

Hoppas nu på bra tips o ideer precis som förra gången.



Första försöket kan ni läsa om här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129628&highlight=f%F6rsta+f%F6rs%F6k
 
Ok, nu har du fått bort skarpa skuggor under hakan som du hade på förra bilden. Men bilden är underexponerad och känns lite kontrastfattig. Din förra bild tyckte jag också var underexponerad. Det kanske är meningen dock, men inget som tilltalar mig.
jag skulle föreslå att du tar tre bilder (eller fler bilder) och för varje bild höjer du ljusstyrkan på blixtarna och ser vad det gör för bilden. Eller istälelt för att höja effekten flyttar du blixtarna närmare.
Vad för uppsättning har du använt? Softbox? Paraply? Hur har du placerat blixtarna?

Mvh/Per
 
Jag tycker nog det saknas mkt "sting" i bilden..
känns väldigt grå och trött nu om jag ska säga vad jag känner rent spontant..
Kanske ljusa upp i efterarbetet samt med lite kurvor få till mer tryck i färgerna?

Fast du är helt klart på god väg om jag jämför med första försöket=)
 
Jag tycker att du helt klart är på g, det du kan jobba lite med är justeringar i efterhand i photoshop eller vilket program du jobbar i, det kan verkligen göra skillnad.

Jag tog mig friheten att göra en lite snabb justering av din bild och det blev såhär (ja jag råkade croppa den lite också, sry!:
 

Bilagor

  • 0951c0ba92bea7b06f82cd4b66eb8a38.jpg
    0951c0ba92bea7b06f82cd4b66eb8a38.jpg
    16.1 KB · Visningar: 512
  • 0951c0ba92bea7b06f82cd4b66eb8a38_2.jpg
    0951c0ba92bea7b06f82cd4b66eb8a38_2.jpg
    21.8 KB · Visningar: 506
Per:
Första försöket sa någon att det var för högkontrast så jag har medvetet hållt den lägre, kanske för låg....
Justerat i acr så håret inte blir så mörkt med "Fill light". Det sabbar ju kontrasten lite.

Jag har en Nikon SB800 med softbox 60x60cm som huvudljus Mx1/2
Sidoljus Nikon SB600 med softbox 40x40 Mx1/4
Se mer på skissen hur de står...

Hopp i galen tunna:
Ja jag håller med. Den är lite grå även om den var klart gråare från början. Vad göra?
(har justerat lite med histogrammet i ps) Men kanske borde göras i acr om det går där??

Sn3jki:
Jag pillar i photoshop cs3. Kör camera raw o justerar lite. Sen när jag lämnar acr o kollar på histogrammet finns inga ljusa toner alls. Flyttar man då markören till färginfon börjar, försvinner ju den grå tråkiga slöjan men den ser lite konstigt ljus ut.

Berätta exakt vilka justeringar du gjorde!!!
Tycker din nya ser för ljus ut med blänket i huden men kanske ska vara så.
(tillägg: Ju mer jag stirrar på bilderna så ser den ljusa bättre ut o min för grå/mörk.)

Sen en ny fråga: bakgrunden är budget från IKEA. Mörkläggningsrullgardin a 349kr. Finns även svart.
Men den är VIT egentligen men grå på bild. Har ingen emot grå bakgrund utan gillar det men varför????
Är det för att jag inte har någon blixt på bakgrunden??

(diagramet blir ganska litet när man infogar) http://www.rickardv.se/bild/diagram02.jpg
 

Bilagor

  • diagram02.jpg
    diagram02.jpg
    19.4 KB · Visningar: 464
Senast ändrad:
Den blir grå precis av den anledningen, vitt blir grått om det inte överexponeras ungefär ett steg. Byt ut blixten från höger med en reflexskärm och sätt den blixten på bakgrunden så ska du se att de fungerar bättre =)
 
Jag laddade ner din bild och gjorde om den i cs4. När jag var klar såg den ut precis (svårt att se på en sådan liten bild dock) som Sn3jki:s bild. Din skärm kanske har fel inställningar? Alltså för ljus och för mycket kontrast? För jag upplever inte Sn3jki:s bild som störande alls med blänk i i ansiktet eller så.
Lägger in min redigerade bild också.

(edit: ser att min är liiiite mörkare än Sn3jki:S bild).
 

Bilagor

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    97.4 KB · Visningar: 446
Ja din är klart mörkare än Sn3jki. Ser precis lagom ljus ut faktiskt.
Din bild har inte alls samma blänk, eller ljusa partier kanske jag ska säga istället för blänk.

Jag har en Dell skärm med e-ips panel. Ingen värsting men.....
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Hade för mig att jag kalibrerat den med det inbyggda kalibreringen i macen men det var nog förra macen.

Vad går du efter för att justera. Kollar du värden histogram eller bara vad som ser lagom ut??
 
Menar du för att justera skärmen eller bilden? Min skärm är kalibrerad efter ett test på internet som jag bara kopierade inställningarna på (inte optimalt, men har inte köpt egen kalibreringsutrustning ännu).
Bilden ändrar jag bara efter vad som såg bra ut.
 
Oj nu har jag kalibrerat med det inbyggda rutinen. Baserat på den medföljande färgprofilen 2209wa

O det blev klart mörkare men bättre svärta på skämen. Nu ser mina bilder klart underexponerade ut.

Vad har ni själv för skärm o inställningar???

Tycker nästan det blir för mkt kontrast o håret blev väldigt mörkt.
 
En HP LP2475w har jag, ingen dyr historia, men jag går aldrig tillbaka till tn-panel igen kan jag ju säga =)
 
Har kalibrerat igen i expertläge. Nu är jag nöjd.

Utgick från profilen för min skärm (2209wa). Eller ska jag välja Adobe rgb, nikon adobe rgb eller vad???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.