ANNONS
Annons

Andel sparvärda bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jaan v

Aktiv medlem
Har noterat att det finns människor med 100.000-tals lagrade bilder. Tanken svindlar. Åtminstone för mig som knappast kan finna att mer än max 10% av mina bildförsök resulterar i något som på något rimligt sätt motiverar sin plats på lagringsmedia.
Begriper att detta är en fråga upp till den enskilde men ändå... förleds vi att lagra skräp bara för att vi kan och är för lata att rensa? Dränker vi inte synålarna i den virtuella gödselstacken?

Har noterat att det finns människor med 100.000-tals lagrade bilder. Tanken svindlar. Åtminstone för mig som knappast kan finna att mer än max 10% av mina bildförsök resulterar i något som på något rimligt sätt motiverar sin plats på lagringsmedia.
Begriper att detta är en fråga upp till den enskilde men ändå... förleds vi att lagra skräp bara för att vi kan och är för lata att rensa? Dränker vi inte synålarna i den virtuella gödselstacken?

Att rensa är jätteviktigt, först rensa i kameran, sen på den snabba temporära SDDn, välja ut de bästa, låta resten vila några månader för att sen rensa igen. Och igen. Målet är kanske 5% bra, och 5% kanske bra. Resten ska bort förr eller senare.

Undantaget är när man fotar dokumentärt, då behåller jag kanske 50-75%.

Jag har fn 106 000 bilder. Tar c:a 50 000 per år så jag rensar rätt agressivt.

Jag är en av dom som har massor av bilder. Och i mitt fall har du helt rätt, det är latmasken och mitt ambivalenta jag som är orsaken till det. Helt klart är att jag borde kunna minska det till en fjärdedel utan problem iaf.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto