Photomaster
Aktiv medlem
jag vet att de existerar, men vilka är egentligen de utpräglade fördelarna med att fota analogt?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
+Mycket högre dynamiskt omfång.
Tyvärr inte. Det beror på vad man använder för film. Diafilm ska tydligen ha något lägre omfång än en modern digital sensor, medan färgfilm möjligen har något högre. Svartvitt är väl där skillnaden är som störst, men frågan är om inte mycket av detta beror på de möjligheter man har genom att i mörkrummet välja att exponera olika delar av pappret olika hårt. Jag vet inte särskilt mycket om det här.perstromgren skrev:
Några bra webbsidor som berättar hur mycket det rör sig om?
Makten skrev:
Det beror på vad man använder för film. Diafilm ska tydligen ha något lägre omfång än en modern digital sensor, medan färgfilm möjligen har något högre. Svartvitt är väl där skillnaden är som störst, men frågan är om inte mycket av detta beror på de möjligheter man har genom att i mörkrummet välja att exponera olika delar av pappret olika hårt. Jag vet inte särskilt mycket om det här.
Makten skrev:
......Svartvitt är väl där skillnaden är som störst, men frågan är om inte mycket av detta beror på de möjligheter man har genom att i mörkrummet välja att exponera olika delar av pappret olika hårt. Jag vet inte särskilt mycket om det här........
Photomaster skrev:
Är det inte även så att om man tar bilder med vanlig småbildsfilm så överstiger den potentiella upplösningen med digitala mått mätt, med råge många dgitala kamerors upplösning, jag har hört att en bild tagen med en riktigt bra analog småbilds-kamera kan mosvara ca 20 Mpix, negativet altså, och även då om man framkallar den som diabild
Jag borde ha skrivit möjlighet till högre dynamiskt omfång. Jag vet inte hur många som använder dia eller hur olika negativa färgfilmer skiljer sig. Det är också möjligt att man får ett skenbart högre omfång just för att högdagrarna beter sig på ett trevligare sätt. En stor fördel, oavsett.perstromgren skrev:
Rimmar inte detta illa med ditt tidigare inlägg?
"+Mycket högre dynamiskt omfång."
Så om det ens är högre är det knappast mycket högre?