Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Bilden bör vara tagen för drygt tio år sedan med min Nikon FE2, därefter framkallad och kopierad. Motivet är ett frimärke graverat 1999.

Jag fotograferade av hela kartan visande olika fartyg och jag fastnade för just den här bilden när jag bläddrade igenom negativpärmen. Jag tänkte, den här vill jag göra en positiv bild av - digitalt.

Justerade en Agfa diaram dels genom att avlägsna glasen, dels genom att se till att filmremsan kunde föras igenom ramen. Förde sedan in ramen i en anordning jag tillverkat för just fotografering av diaramer och med min digitala kamera fotograferade jag av negativet.

I datorn ser jag den negativa bilden och använder Photofiltre för att vända till ett positiv. Resultatet vill jag gärna redovisa.

Bilagor

• E32D06F4.jpg
    E32D06F4.jpg
    21.2 KB · Visningar: 189
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto