Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt till digitalt (Dia eller annat)

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag försökte söka lite i forumet men hittade inget sammanfattande svar (kanske för att jag inte förstod allt jag läste). Om det finns någon bra tråd som ni känner till så hänvisa mig gärna till den!

Jag hittade en gammal trotjänare på vinden, en gammal Olympus analog systemkamera. Eftersom den hade ett fint vidvinkligt objektiv skulle jag vilja ha den med mig på min resa till Gotland nästa vecka för att prova att fota landskap med den.

Jag gör detta enbart för att pröva kameran och för att testa den där "varje bild måste vara genomtänkt"-känslan som analogt ger. Jag kommer inte själv framkalla utan kommer att lämna in filmerna för att få dem framkallade och överförda till digitala bilder som jag sedan kan bearbeta i PS.

Mina frågor är två:

(1) Vilken typ av film är bäst att använda för mitt syfte? Dia-film, negativ färgfilm, annat? Har ni någon film som ni rekommenderar som inte kostar skjortan?

(2) Vilket fotolabb har ni själva bra erfarenheter av för mitt syfte, om något?

Stort tack på förhand för alla eventuella svar.

Mvh,
Fredrik

Vad som är bäst kan jag nog inte svara på.. det är alltid individuellt.

Men jag rekommenderar: Iso 100 negativ färgfilm, Fuji Reala eller Kodak Ektar.

Otroligt dynamiskt omfång och fantastisk färgåtergivning. Om de behandlas korrekt av labbet dvs. :)

Lycka till!

Som alltid, smaken är som baken och åsikter och preferenser är olika.

Dia är - beroende på skanner - lättare att skanna än färgneg, men färgneg har större marginaler för exponeringarna.

Fuji Velvia är en väldigt tät dia som är svårare att skanna än t ex Fuji Provia eller Kodak Ektachrome. Med Velvian riskerar du få lågdagrar som syns bra på en projektor men som sotar igen vid skanning.

Bland negfilmerna som är ok att skanna finns bland annat Fuji Reala och så Kodak Portra NC som ger neturala och fina hudtoner. Fuji Press 800 är helt okej den med, men den är ju en snabb film och du får en grövre kornstruktur.

/Johan

För ett par år sedan skrev jag denna artikel om skillnaden mellan dia- och negativfilm vid skanning den kan kanske vara till vägledning: http://www.fotosidan.se/cldoc/2449.htm

Personligen föredrar jag dia, då företrädesvis Fuji Provia. När det gäller negativ film tycker jag att Fuji Reala gav bäst resultat, tyvärr verkar denna film vara tagen ur produktion men den går fortfarande att hitta hos en del fotohandlare.

För ett par år sedan skrev jag denna artikel om skillnaden mellan dia- och negativfilm vid skanning den kan kanske vara till vägledning: http://www.fotosidan.se/cldoc/2449.htm

Personligen föredrar jag dia, då företrädesvis Fuji Provia. När det gäller negativ film tycker jag att Fuji Reala gav bäst resultat, tyvärr verkar denna film vara tagen ur produktion men den går fortfarande att hitta hos en del fotohandlare.

Tack Sara, ska läsa och begrunda!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar