Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt för en digitalfanatiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Jag har sökt men icke funnit.

Jag är och har alltid varit en trogen användare av digitala kameror men har nu börjat kika lite åt "det andra hållet". Saknar många av möjligheterna så som Dia, egen framkallning och att kunna byta objektiv för flera anvädningsområden (en dröm :)). Jag har nyss köpt en ny digitalare (hoppas gud förlåter mig) men jag söker ett komplement till min E10.

Har fått en känsla av att jag bör köpa nått begagnat eftersom jag tyvärr inte har oberänsat med pengar och har kikat runt lite. Jag har hittat ett antal Nikon F80 till salu för ganska rimliga pengar.

Mina frågor är:
1: Är det en vettig kamera?
2: Hur gammla är dom?
3: Vågar man köpa begagnat (kommer köpa av affär)?

Jag har även tittat lite på EOS 30 ny med ett 24-85 USM för runt 8700:-. Vad blir jag mest nöjd med TROR NI?

Ge mig gärna andra små tips så jag vågar ta steget fullt ut i eran analoga värld av foto
:)

/Malm - En gammal digitalräv på väg ut i den stora världen!

Både F80 och EOS 30 är väldigt kompetenta kameror, och du lär inte bli besviken på någon av dem i det stora hela... Köpa begagnat skall heller inte vara något problem, särskilt om det är från en fotoaffär. Kolla upp vilka garantivillkor som gäller bara.

Mitt förslag på sådana här frågor är alltid att man skall känna på kamrorna. Kläm och titta. Ligger den bra i handen? Sitter reglagen där dom ska? Känns kamerans manövrering naturlig osv? Sätt dig sedan ned och fundera på vad du skall fota, och vad som behövs... Nedbländingsknapp, spegeluppfällning, inkopiering av exponeringsdata osv. När du har bestämt vilka funktioner som är viktigast sätt dig ned med tekniska specifikationer och se vad som fattas/finns på de olika modellerna, och med lite tur kommer du att hitta en kamera som passar just din hand och ditt sätt att fota.

Tänk bara på att det är objektivet och inte kamerahuset som tar bilden. Det är alltid bättre att ha bra objektiv i ett dåligt hus istället för tvärtom... (Slutsats: Skall du snåla, så snåla på huset. Det bästa är naturligtvis att inte snåla alls, men det är bara personer med antingen stort tålamod eller stor plånbok förunnat...)

/Ingo

Tack Ingemar, jag har tittat lite ytterligare dom senaste dagarna och bestämt mig för ett F80 eftersom det var aningens billigare och enligt rykten mycket stabilt byggt. Fick dessutom tips om att köpa till ett 28-105 Nikkor objektiv som enligt samma källa skulle vara ett grymt bra allround objektiv. Någon som har några andra erfarenheter om detta?

/Malm - Snart analogt för hela slanten

Malm skrev:
Jag har sökt men icke funnit.

Jag är och har alltid varit en trogen användare av digitala kameror men har nu börjat kika lite åt "det andra hållet".

välkommen! Jag gjorde precis tvärtom.. sålde all min analoga utrustning o köpte en E10.. bra digital men som sagt känslan saknas en aning. Sålde E10 o köpte ett komplett kit Nikon.. inte ångrat en sekund! Nu med facit så har jag bara ödslat pengar på den digitala utflykten.

Mvh
Johan

Jag tycker definitivt att "alla" foto-entusiaster ska ha en digitalkamera att leka med, men att sälja hela sin analoga utrustning och chansa på digitalt är nog att ta i. Risken att man blir besviken är väldigt stor ännu.
Att satsa stora pengar på att bygga upp en omfattande analog utrustning KAN också vara lite vanskligt just nu. Ingen vet ju riktigt varåt det bär.
Jag hoppas personligen på att Canon behåller sin EF-fattning och planerar att köpa några riktigt bra gluggar i vår. Då är det ju "bara" att köpa ett digitalhus när de har mognat lite.
Det mesta tyder väl ändå på att analogkameror kommer att finnas under överskådlig tid.
Något som talar för det är den gigantiska pocketkamera-branschen. Väldigt ,väldigt många vill bara ha en billig, enkel kamera och små bilder på papper. Det är nog omöjligt att bygga en lika bra digital kamera för någon tusenlapp, men den som lever får se...

Johan:
Jag håller med dig på E-10 faktiskt, jag är fortfarande ganska positiv rent allmänt för att vara en digital. Det enda jag har provat som jag gillade bättre är just Canon D30 men det är ju för två helt olika plånböcker. Det som irriterar mig mest är det att det inte är en äkta spegelreflex. Har också svårt att hitta en bra skärpa på längre håll och möjligheterna för att utvecka sin utrustning är tyvärr inte så speciellt stora och det som finns är ju dyrt.

Mats:
Det du säger är faktiskt precis det jag hade planerat nu att köpa på mig lite gluggar och hoppas på att man någon gång får råd med en digital system ifrån Nikon.

Så har jag en fråga som jag har klurat lite på under dagen. Om man har t.ex en E-10 och ställer in slutare 1/100 och bländare 8. Får jag samma exponering på bilden som om jag gjorde samma inställningar på en analog kamera, eller skiljer det mellan digitalt och analogt? Anledningen till att jag frågar är att jag var ute på en fototur med en kompis som precis införskaffat sig en EOS 300 med 2 objektiv och hans exponeringsmätare visade VÄLDIGT olikt min E10 så... någon som har erfarenhet om detta?

Malm

Malm skrev:
Om man har t.ex en E-10 och ställer in slutare 1/100 och bländare 8. Får jag samma exponering på bilden som om jag gjorde samma inställningar på en analog kamera, eller skiljer det mellan digitalt och analogt?
Det är samma, förutsatt att ISO-inställningen i digitalisen och känsligheten på filmen är samma.

Malm skrev:
Johan:
Jag håller med dig på E-10 faktiskt, jag är fortfarande ganska positiv rent allmänt för att vara en digital. Det enda jag har provat som jag gillade bättre är just Canon D30 men det är ju för två helt olika plånböcker. Det som irriterar mig mest är det att det inte är en äkta spegelreflex. Har också svårt att hitta en bra skärpa på längre håll och möjligheterna för att utvecka sin utrustning är tyvärr inte så speciellt stora och det som finns är ju dyrt.

Mats:
Det du säger är faktiskt precis det jag hade planerat nu att köpa på mig lite gluggar och hoppas på att man någon gång får råd med en digital system ifrån Nikon.

Så har jag en fråga som jag har klurat lite på under dagen. Om man har t.ex en E-10 och ställer in slutare 1/100 och bländare 8. Får jag samma exponering på bilden som om jag gjorde samma inställningar på en analog kamera, eller skiljer det mellan digitalt och analogt? Anledningen till att jag frågar är att jag var ute på en fototur med en kompis som precis införskaffat sig en EOS 300 med 2 objektiv och hans exponeringsmätare visade VÄLDIGT olikt min E10 så... någon som har erfarenhet om detta?

Malm

korrekt, det blir EJ samma exponeringsvärden av någon outgrundlig anledning. Jag tog upp detta för diskussion för länge sedan på dpreview där man noterat fenomenet också. Vi kom dock inte fram till något svar på detta.

Mvh
Johan

I så fall är det ju bara att testa fram skillnaden och kompensera därefter.

Jag kan tänka mig att ett skäl om det blir skillnader är att kameratillverkare kanske överdriver kamerans ISO-känslighet.

Hej

det hela var märkligt för i dagsljus så gav de ungefär samma värden, det var senare i skumt ljus om E10 medgav snabbare tider än filmdito.

Mvh
Johan

I så fall var nog "automat-ISO" påslaget så att den ökade känsligheten vid sämre ljus. Förrädisk funktion för övrigt.

Hej
självklart använde jag 80 asa konsekvent annars går det ju inte att jämföra... och som sagt, fenomenet hade uppmärksammats av fler. Så, min summering är att någonting skiljer avseende kalibrering av känslighet och detta är ju helt logiskt - digital känslighet har ju egentligen inget alls att göra med film dito då det ju handlar om vitt skiljda tekniker.

Mvh
Johan

Det föreslogs att man skulle ta fram grafer över hur värden avvek men vad jag vet så skapades detta aldrig. Variabel känsligt är mycket riktigt ett otyg vilken man snarast bör stänga av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar