Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analoga objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

bad-reaper

Medlem
hejsan. jag har en sony a390 som jag skulle villja använda objektivena från mina analoga kameror.min fråga är om det går att köpa converter för detta!?

dom gammla objektivena är:

till nikon fa:
nikon serie E 100mm 1:2,8
vivitar 200mm 1:3,5
tokina 135mm 1:3,5

till chinon Cm-5:
macro mc sunaction 80-200mm 1:4,5

jag vet att det blir manuell zoom men finns det delar?

Nej, det går inte. Möjligen att det finns någon konverter för något av dem, men pga registeravstå det, avståndet mella objektivfattningen och sensorn, så funkar inte det utan att det sitter linser i. Det är knappast lönt att gå den vägen ed den kameran och de objekgiven.

Däremot så kan du skaffa en Sony NEX. Det finns mycket billiga sådana nu och till dem finms adaptrar föf alla objektiven som k te kostar mycket alls.

Dessutom så ryktas det om nya NEX-modeller som kan ge autofokus även med gamla objektiv!
Zooma lär man dock få göra manueööt även i fortsättningen :)

Som Mats skriver så kan du inte använda dina gamla gluggar på din A390 utan att använda adaptrar med korrektionslinser. Inget jag själv skulle satsa på. De enda gamla objektiv jag kommer på på rak arm är objektiv med M42 skruvgänga.

Det vettigaste är som sagt att satsa påen NEX. Det finns gott om begagnade NEX-kameror på blocket. Slå till på en ur 3 eller 5-serien och prova om du gillar att fota helmanuellt. Adaptrar hittar du billigt på eBay. Känner du sen att behovet för en sökare är för stort, satsa på en 6:a eller 7:a.

Ärligt talat tror jag det inte riktigt är värt att köpa en NEX för att kunna använda just de där objektiven, men de är ju bra för annat också :)

Jag har en billig adapter för Nikon -> Nex som fungerar hjälpligt med mina Nikon originalobjektiv, men när jag testade med ett tredjepartsobjektiv med Nikonfattning glappade det till den grad att det knappt går att använda (trots att objektivet i fråga sitter fast utmärkt på min Nikonkamera).

Jag köpte i stället en (svindyr) Novoflexadapter, och den är oerhört mycket bättre än alla billiga adaptrar jag provat - inte tillstymmelse till glapp. Den har också fördelen att jag kan använda moderna Nikonobjektiv som saknar bländarring och justera objektivets bländare från adaptern. Det är naturligtvis inte värt att köpa en dyr adapter om man bara ska testa eller använda objektiven vid enstaka tillfällen dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar