Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ANALOGA MD-kameror (Minolta)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
är det någon som har koll på vilka bra ANALOGA kameror (med MD-fattning) som finns på beg-marknaden?
Är de dyra? Och vilka rekommenderas?

Det finns många billiga Minoltor till salu nu.
X-700, X-500, X-300 och XD är de modernaste, men det finns även ett antal till som fungerar bra. Det beror på vad du prioriterar.
Kolla in www.rokkorfiles.com så hittar du mer info.

prioriterar ingen speciell,
vill bara ha en BILLIG kamera som kan ta
MD-objektiv (då jag fått ett fint sådant till skänks).

Tillhör den kategori som gått bakvägen, alltså 1. kompakt digitalkamera 2. Digital SLR och nu 3. vill lära mig använda en gammal klassisk manuell kamera. Tror man kan lära sig en del av att plåta med film också, alltså sånt man kan ha nytta av även som digitalfotograf.

MD24/2.8 VFC verkar ganska intressant. Man kan ändra fokusen så att skärpeplanet buktar utåt eller inåt. Har sett ett par affärer nu, priset verkar vara strax under 600 USD.

Jag har en SRT101 med MC55/1.7, Soligor 200/3.5 och Soligor 35/2.8. Rolig kamera med lättanvänd ljusmätare. Kolla luckans tätningar om du köper en riktigt gammal kamera (inte bara Minolta). Om gummit smulat sönder kan den läcka ljus. Jag brukar dra två bitar svart eltejp längs luckans spår.

Personligen skulle jag rekomendera XD7 som nog var den bästa manuella kameran, näst efter XM Motor. Visserligen har X700 lite fler finesser med exponeringsautomatiker, men XD7 kändes mer gedigen. Det var bara XM Motor som slog den känslan, med hästlängder dessutom. Men sådana finns nog inte att få tag på over huvud taget nu.

tack för all hjälp,
en grej som jag dock inte förstår,
är MD och MC-objektiv samma sak?
Alltså, om man letar objektiv till äldre (icke-AF) Minoltor, kan man då leta efter (och använda) såväl MD och MC Rokkor-objektiv?

/Christian

MD-objektiven har en extra pinne på bländarringen som gjorde att kameran kände av när minsta bländaren var inställd på objektivet. Detta användes av de kameror som hade tidsförval och kameran själv valde lämplig bländare för exponeringen till den valda tiden. Tidigare modeller, dvs MC-objektiv, hade bara en pinne som förde över inställd bländare för att kameran skulle kunna välja en lämplig tid, bländarförval med andra ord. Väljer du en kamera utan tidsförval, bara bländarförval, så kan du använda både MC- och MD-objektiv. Även ännu äldre funkar, men då kan du inte se vilken tid kameran kommer att välja vid exponeringen. Kameran kommer dock att exponera rätt, eftersom den vid exponeringsögonblicket mäter ljuset som träffar filmen och stänger slutaren när rätt mängd ljus har träffat filmen med avseende på inställd ljuskänslighet och inställd bländare.
Detta gäller dock bara de modeller som mäter det ljus som reflektekteras från filmen under exponeringen.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar