Annons

Analoga Mörkrummet i Fotosidan Magasin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag prenumererar inte på Fotosidan Magasin, inte någon annan fototidning heller kanske ska sägas (de flesta är totalt ointressanta för mig), och jag har bara köpt ett enda lösnummer av tidningen sen den började. Men kanske skulle jag få för mig att köpa ett lösnummer till (eventuellt även skicka in bilder till tidningen) om man lanserade ett tema för det vanliga mörkrumshantverket, där vi som pysslar med detta fick chansen att visa det vi gör i tryck? Så min fråga är: När kommer mörkrumsfotografin att bli ett tema i tidningen? Det skulle var kul tycker jag, för det finns många duktiga mörkrumsbildmakare som jag tror somnat in (eller tappat intresset) för fotosidan på senare tid, och som jag tror skulle behöva en liten sporre att fortsätta. Och att någon gång ha detta som ett särskilt tema tror jag kan vara ett sätt. Vad tror ni? Eller har detta kanske redan varit tema (jag vet ju inte då jag sällan läser tidningen eller kollar vilka teman som finns)?
 
Det kan du kanske får vänta länge för att om ägaren eller dom som jobbar på redaktionen kan inget om analogt eller kör digitalt själv då blir det inget ut av och kanske det är så att den säljer inte tidningen heller. Alla gillar inlagt sill men inte surströmming. :)
Jag har sätt mina bilder publicerat i tidningar och tro eller ej dom är snyggare som prints. :) Det finns ett annat värde med en publicering det är ett slags av acceptans.
Jag köper inte heller fototidningar längre eftersom vad som visas där är kopior eller olika varianter på vad som har redan fotograferats så där hundra år sedan. Jag gillar gatufotografi typ "ingen vet att du är där" varianten och den har försvunnit. Istället visas manipulerade hopklippta bilder av folk som gärna vill måla men inte kan eller färgkorrigerade som är inte ens närheten av verkligheten.
Jag tror att tidningen Foto är mer beredd på att publicera analoga fotografi men jag är inte säkert på, de har traditionen innan det digitala.
Jag inte ens försöker med det eftersom mina bravader och mitt attityd här på fotosidan skulle lämna mig ute i -10 graders kylan fast jag har en liten serie som är verkligen annorlunda eller kan man säga udda.
 
Jag tror att tidningen Foto är mer beredd på att publicera analoga fotografi men jag är inte säkert på, de har traditionen innan det digitala.
QUOTE]

Frank, tyvärr har även tidningen Foto blivit en tidning för digialt. En och annan fotograf som arbetar helt analogt presenteras ibland men i övrigt - nada om analog fotografering i den tidningen.
Tråkigt att inte även den analoga fotograferingen får plats i fotofamiljen.
 
Jag tror att tidningen Foto är mer beredd på att publicera analoga fotografi men jag är inte säkert på, de har traditionen innan det digitala.
QUOTE]

Frank, tyvärr har även tidningen Foto blivit en tidning för digialt. En och annan fotograf som arbetar helt analogt presenteras ibland men i övrigt - nada om analog fotografering i den tidningen.
Tråkigt att inte även den analoga fotograferingen får plats i fotofamiljen.

Det är sorgligt men då får vi göra mera utställningar istället. Men de publicerar lite ändå och det är bättre än ingenting.
 
Frank, tyvärr har även tidningen Foto blivit en tidning för digialt. En och annan fotograf som arbetar helt analogt presenteras ibland men i övrigt - nada om analog fotografering i den tidningen.

Sist jag kollade i Foto stod det iaf att man kunde skicka in både papperskopior och dior för publicering.
 
Hej,
må så vara men det jag menar är att det inte skrivs mer omfattande om analog fotografering nu mera. Om du går ett antal år tillbaka så fanns det betydligt mer.

Jo visst är det nog så. Man måste sälja tidningar och då är det mest datoriserad digitalt teknik som gäller. Att återigen ta upp artiklar om t.ex mörkrum i någon större omfattning, är inte tillräckligt säljande. Den kommersiella fototidning som satsar på sånt idag är nog dödsdömd. Men något lite som gäller mörkrummet kunde man ju ha kvar, att skriva om och visa ibland. Jag tycker det skulle vara otroligt kul om vi här på fotosidan som arbetar i mörkrummet kunde få chansen att visa upp det vi gör under ett särskilt tema ägnat enbart åt mörkrummet, eventuellt kompletterat med något reportage om hur en bild kommer till där, i Fotosidan Magasin. Vi har ju trots allt inte försvunnit ännu, och vi är tillräckligt duktiga och mer därtill.
 
Jo visst är det nog så. Man måste sälja tidningar och då är det mest datoriserad digitalt teknik som gäller. Att återigen ta upp artiklar om t.ex mörkrum i någon större omfattning, är inte tillräckligt säljande. Den kommersiella fototidning som satsar på sånt idag är nog dödsdömd. Men något lite som gäller mörkrummet kunde man ju ha kvar, att skriva om och visa ibland. Jag tycker det skulle vara otroligt kul om vi här på fotosidan som arbetar i mörkrummet kunde få chansen att visa upp det vi gör under ett särskilt tema ägnat enbart åt mörkrummet, eventuellt kompletterat med något reportage om hur en bild kommer till där, i Fotosidan Magasin. Vi har ju trots allt inte försvunnit ännu, och vi är tillräckligt duktiga och mer därtill.

Hej,
för tidningen Foto likväl som Fotosidans dito så är dom beroende av att skriva om sådan som merparten av dagens läsare vill ha- alltså den digitala delen av fotografering. Jag har själv tidningen Foto och det sedan många år. ( Den har ju ädrat namn, men det är något annat).Varför jag har tidningen är väl mest av , tj jag vet inte uppriktigt sagt. Att Foto skulle skriva något mer ingående om analog fotografering är väl inte troligt. Det är mycket bättre för tekniska redadaktören att "grotta" mer sig i alla allt "lulul" som finns på alla nya kameror. Jag har tidigare,tror jag, skrivit här på forumet att en av cheferna på det stora "KAMERAMÄRKET" sa så här till mig: Du skall veta att dom flesta av dom somköper kameror idag har en kamera som dom egentligen inte behöver. Men det är som med folk och bilar, kommer det ut en modell med en ny klädsel så skall man ha det- alltså byte av bil. Samma sak för oss, om nu folk vill ha detta "lulul" så säljer vi."
Jo,jo och så har det kanske varit i alla tider fast mycket mer idag med alla dom digitala kameror som kommer ut, för det kommer bevisligen ut fler digitala än det kom ut analoga.
Jag håller med dig Nils när du skriver att det analoga har inte försvunnit, man märker till och med ett nyvaknat intresse. Så jag tycker visst att Fotosidan Magasin kan skriva om analog fotografi i ett nummer.
 
Ja som ett deltema i något nummer vore det inte fel! Fast i vilken utsträckning man skulle få bilder inskickade är ju osäkert? Många har problem med scanning (bl.a jag själv) då huvuddelen av mina bilder görs i större format än A4. A3-scanners och större är ju vansinnigt dyra. Kanske kunde man skicka in pappersoriginal istället? Att reproducera/scanna dom på ett bra sätt borde inte vara något större problem för en fototidning. Skulle bli mycket mera rättvisande då tror jag.
 
Ja, att ha några sidor ägnat för analog fotografi skulle höja tidningens värde samt skulle ge ett mer omfattande bild vad fotografin egentligen är.
Troligen skulle den fylla en funktion som bildare också i och med dagens ungar har inte en aning om vad den traditionella fotografin är.
Information om det det analoga skulle antagligen medföra att fler söker sig till den och uppskatta värdet med att den är inte ett "run on the highway" men något som ger tillfredsställelse, kräver en ner avkopplad attityd.
Kanske då slipper jag läsa att man hellre dricker kvicksilver än framkallare vilket "irritates the shit out of me" :)
 
Säkert inget större problem, men enormt mycket mera arbetskrävande än att bara plocka in de digitala bilderna på tidningssidorna. Antar jag...

Jo säkert blir det mera arbete, men å andra sidan förmodligen ett jämnare och bättre/mera rättvisande resultat. Att scanna själv blir inte alltid perfekt och det kan skilja mycket mellan hur det ser ut på olika datorskärmar/i trycket och på kopian. Har den/de som ska göra tryckunderlaget kopian så kan de säkert göra den mera rättvisa i slutändan.
 
Håller man sig genom ramarna dvs 8x10" eller A4 då ta den ungefär lika mycket tid för de som för mig att publicera på webben. BTW, jag har en skit till skanner en Canonscan Lide 80 tror jag den heter. De kör ändå bara 300dpi om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Fotosidans nya chefredaktör tror jag är förtrogen med både förstoringsapparater och mörkrum. Kan det ha någon betydelse vad gäller chanserna att få med det analoga mörkrummet i ett delkapitel i något kommande nummer av tidningen? Unga fotogafer verkar dessutom mera nyfikna på mörkrum och kopiering än de äldre kufarna här på fotosidan?
 
Fotosidans nya chefredaktör tror jag är förtrogen med både förstoringsapparater och mörkrum. Kan det ha någon betydelse vad gäller chanserna att få med det analoga mörkrummet i ett delkapitel i något kommande nummer av tidningen?

Kanske om dom läser raderna vi skriver här och inser att det finns ett behov men ärligt talat så tror jag inte det.
 
Jag tycker inte riktigt att ni har rätt.
FOTO brukar vara rätt bra på att presentera olika fotografer och deras aktuella projekt.
Ofta med olika strömningar i tiden.

black & white photography likaså.

Problemet är väl att det finns allt färre analogister kvar.
Och man kan ju inte publisera fotografer för att deras genre är utdöende, eller ja det klart att man KAN.
Nä, man skall nog akta sig för att ta in fotografer för att de använder en viss teknik.
Man skall publicera fotografer för att deras bilder/projekt är intressanta.

Sedan kan jag hålla med om att det börjar bli tröttsamt med alla photoshopguider när de skall presenteras för hundrade gången.

När det gäller kamertester så hoppar jag alltid över de sidorna idag, hur tråkigt som helst men det säljer. Tänk om man kunde slippa de sidorna och få in mer reportage i stället.
 
Jag tror att de flesta som bedömer en bild är lika ointresserade huruvida den är tagen på film som huruvida den är tagen med en CMOS- eller en CCD-sensor.

Däremot skulle jag vilja se fler filmtester i tidningarna.
 
Ja vi kanske ska lägga ner projektet? Analoga mörkrumsbilder ska ses i original, på det medium de skapas. Inget som gör sig i medelmåttigt tidningstryck.
 
Tydligen det är någon trots allt läser vad vi skriver eftersom dom flyttade tråden "bara för all lätta upp vinterstämningen" till ett annat ställe.
 
Jo visst är det nog så. Man måste sälja tidningar och då är det mest datoriserad digitalt teknik som gäller. Att återigen ta upp artiklar om t.ex mörkrum i någon större omfattning, är inte tillräckligt säljande. Den kommersiella fototidning som satsar på sånt idag är nog dödsdömd. Men något lite som gäller mörkrummet kunde man ju ha kvar, att skriva om och visa ibland. Jag tycker det skulle vara otroligt kul om vi här på fotosidan som arbetar i mörkrummet kunde få chansen att visa upp det vi gör under ett särskilt tema ägnat enbart åt mörkrummet, eventuellt kompletterat med något reportage om hur en bild kommer till där, i Fotosidan Magasin. Vi har ju trots allt inte försvunnit ännu, och vi är tillräckligt duktiga och mer därtill.

Om man e smart, vare sig det gäller Fotosidan Magasin eller FOTO, de e å ha en sida analogt,
och en sida analogt mörkrum i tidningen,
å resten av tidningen e som den e nu!

För då lockar man in en ny grupp läsare till tidningen!
Om man e smart alltså! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.