Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Analoga filmer - var förvara?
- Trådstartare sacce
- Start datum
sacce
Aktiv medlem
Man borde kunna klä in frysen i tjocka blyplåtar som avskärmar strålningen..
käns lite overkill
man kanske kan lägga filmen i en blypåsesom man lägger i frysen
millhouse
Aktiv medlem
har mina i kylen just nu
men
håller dom sig bättre i frysen?
Har själv en speciell "filmfrys".Alltså inget problem att frysa film utöver det datum som anges som utgångsdatum. Men själv så har jag en sådan omsättning på filmen att det under mina år aldrig varit några problem. Eventuell "bakgrundsstrålning" har nog ingen som helst betydelse för filmen.Och du gör som andra redan skrivit tar ut filmen i rumstemperatur minst ett par timmar innan den skall användas.Man kan förvara film i kylskåp men eftersom man öppnar detta oftare än ett frysskåp så blir det temperatur förändringar som inte är bra för filmen.
När vi ändå är inne på ämnet förvaring så har jag allt mitt fotopapper i ett "fotopapperkylskåp". Alltså ett eget sådant och inte tillsammans med annan mat.
avslutad131111
Avslutat medlemskap
Jag har ett lager i frysen och ett mindre i kylen som jag plockar från.
Min erfarenhet är att "bakgrundsstrålningen" nog är ganska försumbar.... ligger filmerna frysta håller dom i "evighet"....
Jon
Min erfarenhet är att "bakgrundsstrålningen" nog är ganska försumbar.... ligger filmerna frysta håller dom i "evighet"....
Jon
Tbld
Avslutat medlemskap
Filmer i frysen
Testade en gång att använda bortglömda Kodachrome 64 som legat i frysen nära 10 år efter förbrukningsdatum. Tinade upp en av dem, plåtade och tyckte att det inte var några större färgfel trots att tiden gått. Men kanske inget att rekommendera...
har mina i kylen just nu
men
håller dom sig bättre i frysen?
Testade en gång att använda bortglömda Kodachrome 64 som legat i frysen nära 10 år efter förbrukningsdatum. Tinade upp en av dem, plåtade och tyckte att det inte var några större färgfel trots att tiden gått. Men kanske inget att rekommendera...
Dez
Aktiv medlem
Jag fick en packe Tri-X som legat uppe under taket på en tidningsredaktion i tio år.
De var inte alls bra, blev väldigt korniga och hade ganska mycket grundslöja.
Fick lov att exponera kopiorna trettio sekunder mot normala fem..
Effekten av bakgrundsstrålningen tilltar med ökande filmhastighet.
De var inte alls bra, blev väldigt korniga och hade ganska mycket grundslöja.
Fick lov att exponera kopiorna trettio sekunder mot normala fem..
Effekten av bakgrundsstrålningen tilltar med ökande filmhastighet.
Film åldras knappast mycket kemiskt alls. Däremot slöjas den, alltså exponeras, av värme och den radioaktivitet som omger oss.
Snabb film som lagras varmt i ett blåbetonghus på berggrund är oanvändbar efter kort tid.
Långsam film som lagras i frysen i ett välventilerat trähus på radonfattig mark håller nästan hur länge som helst.
Snabb film som lagras varmt i ett blåbetonghus på berggrund är oanvändbar efter kort tid.
Långsam film som lagras i frysen i ett välventilerat trähus på radonfattig mark håller nästan hur länge som helst.
luminousoctaves
Aktiv medlem
Litet sidostick
Jag ska ut på cykelresa och plockar med mig en hel del film. Hur bör jag bäst förvara den? För närvarande är lösningen att plocka med en liten kylväska (fungerar egentligen för dryck etc) som förvaring. Har ingen aning om det kommer fungera.
Någon som har erfarenhet?
Jag ska ut på cykelresa och plockar med mig en hel del film. Hur bör jag bäst förvara den? För närvarande är lösningen att plocka med en liten kylväska (fungerar egentligen för dryck etc) som förvaring. Har ingen aning om det kommer fungera.
fredrikru
Aktiv medlem
Ingen fara om det är bara ett par dagar. Viktigt är att du inte utsätter filmen för kraftig värme..
Benganbus
Aktiv medlem
Ja. Då är det i princip bara bakgrundsstrålningen som åldrar dem. Ta dem dock inte direkt från frysen och in i kameran, utan låt dem tina upp i burken först.
Låter som om någon upptäckt Higgs partikel!?
Bakgrundsstrålning!
Nåja, jag är inte så bra på det där med strålning och film!
Men min erfarenhet,
lager i frysen!
Både oexponerat och exponerat.
Se'n e det som sagt bra att låta filmen tina innan man sätter in den i kameran eller framkallar.
B)
luminousoctaves
Aktiv medlem
Ingen fara om det är bara ett par dagar. Viktigt är att du inte utsätter filmen för kraftig värme..
Ja precis. Jag har ingen aning om en kylväska skyddar mot värme om den ligger i en ryggsäck i en vecka. Finns det smartare alternativ?
Kanske en dum fråga, men ”hur gjorde man förr?”
Olle Kanljung
Aktiv medlem
Det är ingen fara om det handlar om någon/några veckor. Börjar det närma sig månader kan det bli aktuellt att använda frys. Ett tips är att posta rullarna till ett labb som sedan skickar negativ/positiv och bilder hem till dig (gärna med en faktura eller motsv.), sådana arrangemang kan man lösa om man frågar lite snällt i förväg.