Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga EOS vs Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Hur motsvarar Canons digitala SLR modeller de analoga? Dvs, vilken modell motsvarar 10D och så vidare?

Det är intressant att titta på prissättningen av de "analoga" modellerna. De kostar fortfarande ganska mycket pengar (33V hus ~4000:-, EOS 3 hus ~ 12.000 )

--jalle

300D = 300V

10D = EOS 33 (inte V)

1D/Ds = 1V

1D II = Ja.. egentligen en 1V HS.. men med tillägget att den har E-TTL II, vilket då inte EOS 1V har.

är den enkla förlaringen..

dock är 10D bättre byggd än EOS 33..men funktionerna är i stort sett samma.

Likaså är de grundläggande funktionerna hos en EOS 1V samma i de digitala ettorna.

Fast Canon har INTE utgått från de modellerna de påminner om. Alla dSLR är utvecklade unikt, enligt Canon själva.

Inte ens 1D mkII är utvecklad efter den "gamla" 1D, utan den var ett blankt papper från början.

Synd att jag nu inte kommer ihåg vart jag läste det, men det står på nån av Canons amerikanska sidor.

Fast ang 10D ~= 33(inte V).

Det är lite luddigt då 33V har hämtat sitt AF system från 10D, men har dock E-TTL 2.
33 har dock lite slöare AF än 10D.

Om jag läste rätt hos Canon.

Fast Canon har INTE utgått från de modellerna de påminner om. Alla dSLR är utvecklade unikt, enligt Canon själva.
Helt blanka papper lär det inte ha varit med tanke på AF system, Design, Ergonomi, osv. Det är för mycket gemensamt för att allt ska vara unika modeller. Sen att den digitala biten må vara utveklad unikt, men frågan är hur canon menar med unikt. Speciellt med tanke på sensortyperna hos 300D, 10D, D60 samt AF systemen och Ergonomi på dom ovanpå det. 300D kontra 300V, etc.

Jag sa "det är den enkla förklaringen"...

Tittar man på kamerornas specar så är EOS 33 den kamera som är mest "lik" 10D.. Likaså är det EOS 1V som fått stå skulptur och de digitala ettorna. Funktionerna prestandan är i mångt om mycket likvärdiga.

Men naturligtvis ligger det mycket mer arbete bakom.

Glock skrev:
Inte ens 1D mkII är utvecklad efter den "gamla" 1D, utan den var ett blankt papper från början.

Synd att jag nu inte kommer ihåg vart jag läste det, men det står på nån av Canons amerikanska sidor.

Det är både sant och inte. Senorn och all elektronik kring den som den nya processorn är helt nykonstruerad på mark II.

Men kamerahus, slutare, ljusmätning, strömförsörjning och autofokus bygger på Eos 1V i grunden och givetvis då också på Eos 1D och 1Ds.

Utvecklingen av Eos 3, Eos 1V och Eos 1D startade samtidigt i ett gemensamt projekt.

ANNONS