Annons

Analog motsvarighet till 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ge upp min 10d och börja plåta analogt istället. Jag vill ha en likvärdig eller helst bättre kamera. Vilken Canon-kamera vill jag då ha?

Tack på förhand!

Mvh. Adrian

en Eos 5a skulle jag vilja säga..

Det finns INGET som går upp mot att slabba lite SV. Eller en smaskig 100VS :p

För mig har digitalfotandet känts som en fas. Jag har under det senaste halvåret tagit ungefär 20000 bilder och det har varit otroligt givande att kunna knäppa hur många bilder som helst utan att oroa sig för filmkostnader.

Nu ändras dock spelreglerna lite. Jag ska flytta till min flickvän i Kanada. Hon har ingen dator, men hon har ett analogt labb. Det känns som en god anledning att plåta analogt ett tag. Jag kommer nog alldeles säkert att köpa en ny digitalare om några år eller så, men just nu har jag helt enkelt inte råd med båda.

Mvh. Adrian

Tack för svaren, Adam och Kim!

Den där 3:an var onekligen väldigt intressant till det där priset!

Mvh. Adrian

Eos 33v är den riktiga motsvarigheten. Är dessutom den enda analoga kameran med E-TTL 2

Eos 3 har bättre autofokus än 10D, det är samma som i 1V och 1D. Dessutom delar Eos 3/1V tillbehör och elsystem (samma ackar även om de inte passar) med 1D-serien.

Eos 3 är ett bra köp begagnat, och en klass över 10D :)

Jupp! Det där känns väldigt bra. Jag mejlade killen och frågade om den finns kvar. Nu måste jag bara låna ihop pengarna tills jag får min 10d såld.

Visst funkar väl min 420 ex på en sån?

Mvh. Adrian

Köpte på mig en 3:a

efter att ha digitalat ett tag och är ruskigt nöjd. Autofokusen är sanslöst bra :) Lite av samma stridsvagnskänsla som min gamla T90 hade, kanske inte lika mycket som i en 1:a men priserna begagnat är ju perfekta som det är nu.

Jag är nu tillbaka efter tre veckor på Gotlands Folkhögskola. Där fanns bland annat en gammal EOS 1 med booster som jag kunde jämföra med min 3:a.
Tjaa... Det vore intressant att jämföra med 1n och 1v men helt klart är 3:an en rejäl kamera. Definitivt som en EOS 1 men med modernare elektronik.

De största och mest uppenbara skillnaderna jämfört med billigare analoga hus och är sökaren, sökaren, sökaren och sökaren. Ok, kontroll av allt på kameran, utbytbara mattskivor, spotmätning och responsivt avtryck är inte heller helt irrelevant...

LeadHead skrev:
Tjaa... Det vore intressant att jämföra med 1n och 1v men helt klart är 3:an en rejäl kamera.

Eos 1v HS är ett gigantiskt monster jämfört med pyttekamerorna 1 HS och 1n HS.

Eos 3 är ganska lik 1v, men 1v är betydligt tystare. Exponeringsmätningen är bättre programmerad och jag tycker att möjligheten att ställa om till 9 AF-punkter är en enorm fördel. Det gör att AF-punkterna bildar en cirkel med 8 punkter och med ratten bak rör man sig snabbt i cirkel utan att behöva trycka på nån knaåå. Vill man ha autofokus i mitten trycker man på assist-knappen.

Den mjukt formade sökaren är skön när man bär kameran med sökaren in mot sidan på kroppen som jag gör, särskilt med teleobjektiv på.

1v är lite tyngre och robustare än 3:an, men skillnaderna är inte gigantiska. 3:an är på många sätt mer lik 1n än 3. Specifikationerna för tålighet mot damm och väta är lika mellan dem.

Känslan när man håller en Eos 1V är perfektion. Ett enda stort stycke strömlinjeformad metall, men tungt som bly. Eos 1V HS är lite för tung och lite för hög för att vara perfekt. Jämför med Nikon F5 som har bättre proportioner.

Det är de små finesserna som utgör största skillnaderna mellan 3:an och 1v. Som att knapparna stycker upp så att man kan manövrera allt med handskar. Att locket vid handen inte åker upp. Att kameran påminner om att man pressat filmen, att man kan spärra kameran för oavsiktlig exponering utan film och ta bort onödiga funktioner osv. Den optimala analoga presskameran helt enkelt. Men E-TTL II skulle sitta fint..

Ja, det var ungefär det jag menade, att 3:an är en 1:a på steroider, alt. 1n med modern teknik, typ...

Sen betvivlar jag inte 1v:s nästan slutgiltiga perfektion men den kanske inte är aktuell för en som frågar om 30/33... ;-)

ANNONS