Annons

Analog kompanjon till EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Xlator

Medlem
Under dagen började jag på Komvux. Kommer läsa kursen Fotografisk Bild A på ABF i Göteborg, ska bli otroligt kul. Läraren är en gammal hypererfaren björn som tvivelsutan kan sitt. Namnet Per Hagman kanske känns igen av några här?

Nåja, till kruxet. I min enfald tänkte jag att "de kör säkert bara digitalt på såna kurser numera". Feeeel. Så nu måste jag alltså ordna en filmkamera. Jag har visserligen ett rätt bra utbud av gamla godbitar av mekanisk typ att låna av släktingar, men känner att jag vill ha något eget.

Jag har en Canon EOS 400D som tjänat mig väl de senaste 8 månaderna, så jag känner mig nöjd och bekant med EOS-systemet. Efter att ha tagit en snabb titt på Canons lineup och diverse anonsmarknader på nätet så känns det som att jag kan komma undan med cirka 2000:- för en kamera och samtidigt fynda på något okej zoomobjektiv. Har tittat mest på EOS 300, är den att rekommendera? Jag får för mig av det lilla jag läst att den ligger på ungefär samma ingångsnivå som 400D, om man säger så. Men vad vet jag, jag kanske borde köpa någon proffsmodell från tidigt 90-tal istället? Priset för en sån på blocket blir nog ungefär detsamma. Någon som kanske vill avråda från att köpa begagnat?

Ett problem som jag ser direkt är det där med sensorn på 400D som inte är som en 35mm-film. En 50mm f/1.8-glugg ska snarast inskaffas till 400D:n , det har jag redan bestämt mig för, men den blir, om jag förstått rätt, i praktiken 80mm på en cropped sensor. Att samma objektiv inte ger samma brännvid på båda kamerorna känns en aning irriterande. Borde jag skaffa ett 80mm-objektiv till filmkameran också, eller ska jag köra på samma glugg på båda och leva med det? (Ekonomin är ytterst tight...)

Jag vet inte om jag kommer behålla kameran efter avslutad kurs, men jag har en känsla av att jag kan sälja den för runt samma pris som jag köpte för, om jag köper begagnat.

Tacksam för er visdom. :)

EOS 600?

En gammal tålig modell från 1989 är EOS 600. Läs lite recensioner här på Fotosidan. Priserna nuförtiden är så låga att jag vägrar sälja min, trots att jag inte har kvar några objektiv till den.

Är helt säker på att du kommer att känna igen dig på alla EOS system kameror. Finns många bra för 500 kr, vilket gör att du kan satsa mer på optik.

Tror du att det räcker med ett fast 50? Eller tror du att du vill ha andra brännvidder också?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=65519
Detta är ett väldigt roligt objektiv både på Analogt EOS och din 400D ligger en bra bit över budget men ngt som kommer hålla länge. Alltså ett EF 16-35

Å sen ett EF 85 1.8 så klarar du dig långt.

Jag tänker mig väl som sagt runt 2000 för kamera och ett eventuellt objektivfynd (begagnat), men kan väl även tänka mig att bara köpa ett kamerahus för nåt runt tusenlappen. Sett rätt många som säljer tredjepartsobjektiv med sina hus, kommer ett tredjepartsobjektiv som funkar på en analog EOS garanterat funka på en digital?

Läraren snackade om någon butik på Kungsgatan som har en del begagnat som jag tänker kika på imorgon, känns lite säkrare att köpa nåt från kunnigt folk i handeln än från okända privatpersoner.

Skulle det ändå bli så att jag köper nytt, tycker ni jag ska ta ett med ett kitobjektiv, eller bara kamerahuset?

Fast 50 har jag tittat på väldigt länge. De har inte gått att på tag på halva våren och sommaren, men nu finns de igen, så det ska jag skaffa oavsett. För kursen behöver jag egentligen inte mer än så enligt läraren, men det är klart att det vore trevligt att ha lite annat att välja på. När jag är ute och fotar för kursen så kommer jag ju ändå ha med mig båda kamerorna.

Det objektivet verkar onekligen rätt mysigt, men långt över min budget för tillfället. Vill ha jobb, damnit!

Jag får väl fortsätta läsa. :)

Bra affär? Eller för bra för att vara sant?

1 st Canon EOS 300 "lite använd"

Objektiv:
1 st 70-300mm 1:4-5,6 DL Macro Super Sigma
1 st 28-80mm 1:3,5-5,6 Macro Sigma

1500 spänn, blocket.

Annonsen har legat sen 28 juli, kanske inte nåt bra tecken? Eller är det bara för att det inte är någon efterfrågan på analogt längre?

Senast ändrad:
Hej

Du kan göra riktigt bra fynd på analoga Eos idag. Själv har jag en Eos 30V som jag är nöjd över fast tycker att den underexponerar lite.

Skaffa inte för bra analog Eos för så kanske du vill byta upp din digitala med :)

Kolla upp vilka gluggar du får med i köpet. Min kitglugg var riktigt dålig så jag köpte en 24-105L is.

Jespers Analog Eos guide finns väl kvar på Fotosidan och där står det vad som skiljer modellerna åt.

// Fredrik

Köp en billig begagnad EOS-hus och satsa på optiken istället. Ett begagnat Canon EF 85/1.8 + ett hus kan du hitta för 3000:-. Om du vill ha en bra o billig vidvinkel så rekommenderar jag Sigma 24/2.8 (skarpt men passar ej de digitala kamerorna).

Jag har en beg EOS 620 och en blixt 420ez som jag inte använder. Kameran har jag inte provat men tror att den fungerar. Har även ett canon 28-105. Den kombon kan du få köpa!

Förlåt för att jag skriver en annons i forumet men han vill ju ha tips!

skaffa en eos rt så slipper du sökar blackouten.
I stort sett samma kamera som eos 600.

Tredjepartstillverkarna har inte tillgång till Canons specifikation på kommunikationen objektiv-kamerahus. Visserligen är de duktiga på att undersöka, testa och gissa, men ett riktigt facit har de inte.

Därför kan det i efterhand visa sig att gamla objektiv, som funkade bra med gamla EOS, inte funkar med nya EOS-hus. Problemet är sällsynt, men det har rapporterats här. Jag minns inte i vilken tråd, men det var väl något antikt Sigma som inte funkade på 350D, har jag för mig...

BengtJohnsson skrev:
Tredjepartstillverkarna har inte tillgång till Canons specifikation på kommunikationen objektiv-kamerahus. Visserligen är de duktiga på att undersöka, testa och gissa, men ett riktigt facit har de inte.

Därför kan det i efterhand visa sig att gamla objektiv, som funkade bra med gamla EOS, inte funkar med nya EOS-hus. Problemet är sällsynt, men det har rapporterats här. Jag minns inte i vilken tråd, men det var väl något antikt Sigma som inte funkade på 350D, har jag för mig...
Finns en liten hög med Sigma som inte riktigt vill funka med vissa EOS. Vill dock minnas att det går att åtgärda om man skickar in objektivet till Sigma.

Har nästan bestämt mig för att slå till på anonsen jag nämnde ovan. Frågade karln (Dan eller nåt sånt) på Fotokompaniet vad han tyckte om priset, trodde det kanske ar lite för billigt, men han tyckte det var okej. Tror jag nöjer mig med EOS 300, inte minst av bekvämlighetsskäl. Måste ju fortfarande bära runt på min 400D och fyra olika objektiv, så det är gött med lätta grejer. Har inte läst eller hört några direkt negativa omdömen heller. Läraren lär väl fnysa åt mig, men det kan han väl få göra då.

Köpte mig ett 50mm f1.8 på Japan Photo idag, tror det blir jävligt bra till en början på kursen. Eller vad säger ni?

Tack för alla goda råd.

En liten och rätt så dum nybörjarfråga: Kan man förstöra sin film om man byter objektiv mitt i en rulle? Ja, jag vet. Stackars digitalbarn. :p

Nej, självklart kan du byta optik mitt i en filmrulle. Du kan ta av objektivet och rikta kamerna rakt mot solen om du så vill...

Kan rekommendera EOS 5 eller EOS 1n. Har jobbat med båda. De är mycket trevliga och kan nu köpas till vrakpris begagnade. På köpet får du rejäl proffskänsla (EOS 1n).

Xlator skrev:
Har nästan bestämt mig för att slå till på anonsen jag nämnde ovan. Frågade karln (Dan eller nåt sånt) på Fotokompaniet vad han tyckte om priset, trodde det kanske ar lite för billigt, men han tyckte det var okej. Tror jag nöjer mig med EOS 300, inte minst av bekvämlighetsskäl. Måste ju fortfarande bära runt på min 400D och fyra olika objektiv, så det är gött med lätta grejer. Har inte läst eller hört några direkt negativa omdömen heller. Läraren lär väl fnysa åt mig, men det kan han väl få göra då.

Köpte mig ett 50mm f1.8 på Japan Photo idag, tror det blir jävligt bra till en början på kursen. Eller vad säger ni?

Tack för alla goda råd.

En liten och rätt så dum nybörjarfråga: Kan man förstöra sin film om man byter objektiv mitt i en rulle? Ja, jag vet. Stackars digitalbarn. :p

Kolla även på Eos 30 om du hittar något vettigt till bra pris. Lite bättre än en Eos 300

http://www.fotosidan.se/cldoc/1828.htm

Själv funderar jag på att köpa till en Eos 3..

Canon 50/1,8 är ett mycket bra prisvärt objektiv och när jag själv började använda det så upptäckte jag hur dålig kit zoomen var så jag fick byta ut det.

// Fredrik

Att kitzoomen inte är något vidare förstod jag för längesen, fast jag har börjat lära mig jobba runt dess problem lite. Still, det vore trevligt med lite bättre zoomar. Vet inte om Sigmaobjektiven som jag får med 300:an kommer vara bättre optiskt sett, men det återstår väl att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar