Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog EOS - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
På grund av att jag är något av en prylidiot, och att jag tycker det kunde vara kul att prova dagens objektiv med analog kamera, så funderar jag på att skaffa ett hus att leka med. Saken är mest att jag inte hållit i en systemkamera under 20+ år, så jag missade det mesta av vad som är bra med autofokus osv. EOS 1V verkar fortfarande vara för dyr för att köpa som ett experiment. Men vad är prisvärt, men ändå "modernt"?

Fast det borde väl vara skillnad i saker som af och frammatningsmekanik osv i de olika modellerna? Något borde ju hänt mellan 87 och 2004?

Vad ska man betala för dem? EOS 3 eller 30/30V är väl de som känns mest intressanta.

Jag testade mitt 70-200 f/2.8L is ii usm på en 1000f men den söker länge och långsamt efter fokus. Jag har ett nytt färskt batteri i kameran men eventuellt var det onödigt mörkt när jag testade inomhus.

Jag skulle satsa på en EOS 30V om du hittar en för bra pris. Inte lika gedigen som t.ex. dagens Canon EOS 60D men har snabb autofokus, dessutom väl fungerande ögonstyrning vilket definitivt är en kul grej att prova på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar