Annons

Analog blixt som slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

erijan-7

Medlem
Hej,

Jag funderar på att skaffa en ny blixt till min eos 7D. Jag har tidigare en speedlight EZ460, som jag tänkt använda som slavblixt till min nya. Mitt val av blixt blir troligen en EX430 eller en EX580. Är det någon som har erfarenhet av att koppla ihop en äldre blixt med en nyare?

Tacksam för svar

Canon har ett optiskt slavblixtsystem, där exempelvis dagens 580 EX II kan styra dagens 430 EX II. Men det är inte bara en enkel blixt som triggar de andra, utan ett system med blixtrade koder som styr detta. Därför kan det inte tända din äldre 460 EZ.

Däremot finns det ju slavblixttändare, som kan trigga på andra blixtars ljus. Om man kör E-TTL II får man problem med förblixten, men det går ju att ställa in exempelvis en 580 EX II manuellt, så man inte har någon förblixt. Eller använda en tändare som kan bortse från förblixten.

Din 7D kan styra en 430 EX II eller 580 EX II med sin interna blixt. Den är dock begränsad av sin litenhet, så det går inte att ta så många bilder i följd innan den interna blixten behöver vila för att hinna svalna mellan tagningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar