Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

An

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej
I vilka sammanhang använder man blixt? dvs vad fottar man när man använder blixt.
Tack

Tjenare
Oj det var en väldigt bred fråga du ställde där. Du kan i princip använda blixt till allting - lysa upp hela objekt som den enda ljuskällan eller helt enkelt bara lätta upp skuggor, för att ge några exempel. Blixten ger ju så mycket ljus att du också kan använda kortare slutartider och mindre bländare utan att förlora så mycket i exponeringen och så vidare. Du får nog fråga mer specifikt om du vill ha ett bättre svar tror jag, eller jag kan i alla fall inte svara bättre på den frågan :)

Tjenare
Oj det var en väldigt bred fråga du ställde där. Du kan i princip använda blixt till allting - lysa upp hela objekt som den enda ljuskällan eller helt enkelt bara lätta upp skuggor, för att ge några exempel. Blixten ger ju så mycket ljus att du också kan använda kortare slutartider och mindre bländare utan att förlora så mycket i exponeringen och så vidare. Du får nog fråga mer specifikt om du vill ha ett bättre svar tror jag, eller jag kan i alla fall inte svara bättre på den frågan :)

Okej :), tack för svaret. Undrade bara lite om det var värt att köpa en blixt. som jag har uppfattat det är en blixt som man sätter på överlägsen den inbyggda.

Okej :), tack för svaret. Undrade bara lite om det var värt att köpa en blixt. som jag har uppfattat det är en blixt som man sätter på överlägsen den inbyggda.

Största fördelarna med en extern blixt är:
- Den är kraftfullare än den inbyggda (ger starkare ljus)
- Går att rikta blixten åt annat håll, tex låta ljuset studsa via taket för att få ett mjukare ljus på motivet
- Avståndet mellan blixt och objektiv är större, vilket minskar risken för röda ögon
- På vissa kameror finns ingen inbyggd blixt, och då är extern blixt enda alternativet om man vill använda blixtljus
- Kan finnas mer manuell kontroll / finesser
- Den drar inget extra från din kameras batteri

Nackdelen är att den kostar pengar och tar större plats än den interna.

att ta steget till att köra med blixt var för mig enormt.
har alltid av någon oförklarlig anledning varit emot blixt, men när jag äl köpte min sb600 finns det inte något annat alt. än att fota med blixt i princip(ta med nypa salt).

du hajjar säkert det jag sytar på.

nä, köp en trådlös blixt o se hur skoj det är!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto