Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

An other fanboy at Dpreview;)

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1030&thread=30996691&page=1

Ett inte helt okänt ämne som dock efter en stund vänder och blir ett ännu lite intressantare. Det är egentligen först på andra sidan som det börjar ta fart.

Jag får ursäkta min stundtals usla engelska och ovana (som jag tror att ett antal härifrån känner till) att först efter att ha postat mitt inlägg göra en finkontroll av stavning;)

Jag har i just den tråden valt att inte åtgärda skiten då folk annars kan tro att jag skulle ha redigerat för att ändra det egentliga innhållet och jag bara inte pallar med att förklara.

Lite småkul kommentar av tjejen som postade en månbild. LOL.

Och nej, jag tar inte diskussion angående samma ämne här på fotosidan. Det räcker med att jag fick spendera en massa tid på att bemöta Rapids snackande + lusläsa vad Rörslett har skrivit m.m. p.g.a. bl.a. råkade jag misstolka vad rapid skrev i ett av inläggen.

Vad är tramsigt?

vad menas sedan citat:Lite småkul kommentar av tjejen som postade en månbild. LOL.

"Regarding focusing skills, please do not even attempt to tell me I cannot focus a lens properly, until you can do better than this"
Haha:)

Emellertid har jag själv inte någon erfarenhet av att ens försöka ta närbilder av månen, men av de bilder jag sett tillhör nog den hon postade de bättre av dem. Klart, den kan va efterskärpt.

Själv vet jag knappt vad efterskärpning är då jag använder en D1H som i kombination med dess svaga AA-filter och riktigt bra manuell-fokus objektiv som 28 2.8 Ais, 0,2m. 35mm 1.4 105m 2,5Ais och även sigma 24mm 2.8 macro MF, så finner jag sällan något behov.

De gånger det inte blir så skarpt som det borde är det mig själv det beror på: För lång slutartid I kombination med att jag kanske inte heller har lyckats hålla kameran blick stilla eller att jag av någon anledning har missat fokus.

För lite mer än (såvida inte minnet sviker) ett år sedan införskaffades en AF 20-35mm 2.8 som jag kan använda de gånger jag vet att det AF kan va till en klar fördel men också som trevlig / ljusstark vidvinkelzoom när jag väl får råd att gå FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar