Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AMD vs Intel på bild/videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Processorer är väl inte min starka sida, men vad jag hört så är Intels teknik bättre på att hantera video och bildredigering. Mitt system idag är AMD FX 8120 3,1 ghz, 32 mb ddr3 1600 minne. Detta system tycker jag borde klara video och bildredigering ganska bra, men det hänger sej och är ganska slött, ibland stannar det upp helt och hållet då datorn arbetar för högtryck. Programmen 2 st ligger på en egen SSD med gott om plats kvar så där bör inte föreligga någon flaskhals. Så mina funderingar ligger på Intel icore 7 4ghz och ett nytt moderkort. Minne processorfläkt, grafikkort kan jag flytta över. Men är det ändå utkastade pengar eller blir datorn så mycket snabbare. Ett annat alternativ är att bara byta processor till en FX 8370 på 4 ghz, men kan man jämföra en Intel och AMD rent av när det är samma antal ghz i dom. Tacksam för lite tips
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.